• تحلیل محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه هشتم ( چاپ 1400 ) بر اساس مولفه های آموزش صلح یونسکو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/21
    • تعداد بازدید: 196
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    تحلیل محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه هشتم ( چاپ 1400 ) بر اساس مولفه های آموزش صلح یونسکو

    تحقق صلح از جمله چالش های عدیده هزاره سوم تلقی می گردد و بررسی ها نشان می دهد تلاش های صورت گرفته برای رسیدن به صلح موفقیت چندانی نداشته است. برای تحقق صلح انتظار می رود تلاش های صورت گرفته از سوی نهاد ها، دول و آحاد جامعه به صورت سیستماتیک دنبال گردد. برنامه آموزش صلح، می تواند مسیر را برای تحقق صلح هموار سازد. لذا بایستی این برنامه ها بصورت همکاری های بین المللی در دستور کار دولت ها، نهادها و سازمان ها قرار بگیرد و شبکه سازی و تحقیقات در این زمینه گسترش یابد.

    سازمان یونسکو مولفه های هفتگانه آموزش صلح را ارائه نموده است که بایستی در زمینه مواد آموزشی، تجدید نظر در کتب درسی و توسعه برنامه درسی مورد توجه قرار بگیرد. با توجه به نقش و ظرفیت کتاب های مطالعات اجتماعی در پوشش مولفه های آموزش صلح ، این پژوهش به تحلیل کتاب مطالعات اجتماعی پایه هشتم به منظور تطبیق با مولفه های هفتگانه آموزش صلح یونسکو می پردازد. روش تحقیق پژوهش تحلیل محتوا است.

    جامعه آماری کتاب اجتماعی پایه هشتم چاپ 1401 - 1400 می باشد. نمونه پژوهش ( واحد های تحلیل ) شامل واحد های متنی (پاراگراف)، به کار ببندیم، فعالیتها، تصاویر، کاربرگ و بیشتر بدانیم است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که کمترین توجه به مولفه های حفاظت از محیط زیست و جهان وطنی می باشد و بخش جغرافیای این کتاب تنها به میزان 30.37 درصد با مولفه های هفتگانه آموزش صلح یونسکو انطباق دارد. همچنین واحد های به کار ببندیم و تصاویر به ترتیب بیشترین واحدهای منطبق را دارا می باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها