• تحلیل کیفی فرایند ایفای نقش در دوران بارداری و پس از زایمان زنان شهرستان بجستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/21
    • تعداد بازدید: 80
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    تحلیل کیفی فرایند ایفای نقش در دوران بارداری و پس از زایمان زنان شهرستان بجستان

    مقدمه: تحقیق حاضر بدلیل اهمیت نقش زنان در جامعه، به عنوان قشر مهم و تاثیرگذار و خلاء دستگاه های حمایتی و بررسی مشکلات عدیده آنها در دوران بارداری و زایمان صورت گرفته است. چارچوب مفهومی تحقیق، مبتنی بر دو نظریه تالکوت پارسونز و نظریه مناسک گذروان جنپ است. ازآن جا که تجارب زنان باردار و تازه زایمان کرده تا حد زیادی بر روی کیفیت زندگی آنان موثر است، پژوهش حاضر با هدف شناخت تجارب و فرایند ایفای نقش زنان باردار و زائو انجام شده است.

    روش: روش تحقیق، کیفی از نوع تحلیل محتوا و با استفاده از مصاحبه ی نیمه ساختاری با 10 زن باردار و تازه زایمان کرده 18 تا 40 سال که حدود یک ماه تا یک سال از مدت زایمانشان گذشته بود با هدف مطالعه و توصیف عمیق از بین جامعه در دسترس، در حیاط منزل و تلفنی و در حدود نیم ساعت، بر مبنای اشباع نظری انجام شده است. علت انتخاب روش تحلیل محتوا در این پژوهش، بررسی و تبیین عوامل موثر بر ایفای نقش زنان باردار و زائو بود. پس از چند بار مرور متن مصاحبه ها، نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: پس از آنالیز داده ها تم های شوک بارداری، گسست از زندگی روزانه و انزوا و برگشت و وفق با وضعیت جدید بدست آمد. بعضی از زنان باردار و زائو شوک بارداری را تجربه کرده بودند. همچنین بیشتر زنان باردار و زائو، گسست از زندگی روزانه و انزوا را بارزترین مرحله بارداری و زایمان می دانستند و تاکید بر حمایت خانواده ها، جامعه و مراقبین سلامت داشتند. برخی از زنان باردار و زائو عنوان کردند که به موقع به زندگی عادی برگشته و با وضعیت جدید وفق یافته اند. بیشتر آنها اعتقاد داشتند تا برگشت و وفق با وضعیت جدید فاصله زیادی دارند.

    نتیجه گیری : طبق روش وان جنپ کدهایی بدست آمد که همان مفاهیم تدوین شده هستند سپس ازکدهای استخراج شده فهرستی تهیه شد و دسته های موضوعی مختلف که معانی مشابهی داشتند، درسه تم بزرگتر جای داده شدند در نهایت محقق از جمع بندی عوامل موثر بر ایفای نقش زنان باردار و زائو به مراحل جدیدی در بررسی این تحقیق دست یافت که عبارتند از 1 .شوک بارداری 2 .گسست از زندگی روزانه و انزوا 3 .برگشت و وفق با وضعیت جدید. نتایج این مطالعه نشان می دهد با وجود اینکه اکثر زنان، پس از تشخیص بارداری دچار شوک شده بودند، اما مرور زمان سبب کنار آمدن با وضعیت جدید شده بود بطوری که با وجود تغییرات ظاهری و بدنی که در آنها بوجود آمده بود با آن کنار آمده و هیچکدام، از این تغییرات با عنوان تجربه منفی یاد نکرده بودند. به نظر می رسد گذر زمان می تواند منجر به تغییر در تجارب و فرایند ایفای نقش زنان باردار و زائو گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها