• بررسی اثربخشی روان درمانی پارادوکسی بر اختلال اضطراب فراگیر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/24
    • تعداد بازدید: 118
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی اثربخشی روان درمانی پارادوکسی بر اختلال اضطراب فراگیر: مطالعه موردی

    زمینه: اختلال اضطراب فراگیر بر ذهن و جسم فرد تاثیر می گذارد و باعث می شود که شخص قادر به انجام فعالیت های اجتماعی یا روزانه خود نباشد و در صورت عدم پیگیری برای درمان ممکن است سلامت جسمی فرد را هم تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین درمان اختلال اضطراب فراگیر یک نیاز فوری بالینی به حساب می آید. هدف: هدف این پژوهش اثربخشی مدل روان درمانی پارادوکسی برای درمان اختلال اضطراب فراگیر است. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه موردی بالینی بر اساس خط پایه- مداخله- پیگیری است.

    در این پژوهش فرآیند و نتیجه درمان روان درمانی پارادوکسی برای یک بیمار زن25 ساله مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر گزارش شده است. پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیراسپیتزر و همکاران، پرسشنامه اضطراب بک، پرسشنامه سلامت عمومی و مقیاس درجه بندی ذهنی نتایج درمان توسط بیمار تکمیل شد. یافته ها: نتایج درمان3 جلسه ای روان درمانی پارادوکسی نشان می دهد که درمان برای این بیمار موفقیت آمیز بوده است.

    پیگیری 24 ماهه نیز نشان داد که تغییرات درمانی دارای ثبات و استمرار بوده است و هیچ گونه اثری از بازگشت علایم وجود نداشته است. بنابراین نتایج درمان در این بیمار تاثیرات مثبت درمانی و پایدار بودن مدل روان درمانی پارادوکسی را در زمانی کوتاه برای درمان اختلال اضطراب فراگیر تایید می کند. مکانیسم های تاثیرگذاری "برنامه زمانی پارادوکسی" و منطبق بودن آنها با نتایج درمان بیمار در این مقاله شرح داده شده است. نتیجه گیری: روان درمانی پارادوکسی به عنوان یک رویکرد کوتاه مدت، تاثیرگذار، کارآمد و اقتصادی برای درمان اختلال اضطراب فراگیر معرفی و پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها