• اثربخشی مشاوره پیش از ازدواج بر نگرش به ازدواج، نگرش به انتخاب همسر و انتظار از ازدواج در دختران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/25
    • تعداد بازدید: 122
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    اثربخشی مشاوره پیش از ازدواج بر نگرش به ازدواج، نگرش به انتخاب همسر و انتظار از ازدواج در دختران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی

    هدف: هدف از مطالعه حاضر اثربخشی مشاوره پیش از ازدواج بر نگرش به ازدواج، نگرش به انتخاب همسر و انتظار از ازدواج بود. روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در سال 1400 بودند. از این جامعه 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند.

    این افراد به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه های نگرش به ازدواج براتین و روزن، نگرش به انتخاب همسر کوب و انتظار از ازدواج جونز و نیلسون صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل کوواریانس در نرم افزار spss نسخه 26 استفاده شد.

    یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که در گروه آزمایش پس از انجام یک دوره مشاوره پیش از ازدواج، به ترتیب حدود 33 ، 29 و 34 درصد تغییر مثبت در نگرش به ازدواج، نگرش به انتخاب همسر و انتظار از ازدواج رخ داده است (0.05 ≥ p). نتیجه گیری: بنابراین با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت که به کمک مشاوره پیش از ازدواج می توان نگرش به ازدواج و به انتخاب همسر را بهبود بخشید و انتظارات منفی را در دانشجویان کاهش و به انتظارات مثبت آنها از ازدواج افزود. از این رو نهادهای مسئول باید شرایط مداخله های مشاورهای پیش از ازدواج را در دانشگاه ها به عنوان یک محیط اجتماعی و مهم که می تواند افراد را به سوی ازدواجی مناسب سوق دهد، فراهم آورند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم