• مطالعه مولفه های موفقیت تحصیلی از دیدگاه دانش آموزان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/28
    • تعداد بازدید: 147
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    مطالعه مولفه های موفقیت تحصیلی از دیدگاه دانش آموزان

    پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی باهدف مطالعه مولفه های موفقیت تحصیلی از دیدگاه مشاوران و دانش آموزان مدارس است. افراد جامعه مورد پژوهش را مشاوران و دانش آموزان مدارس شهر ری تشکیل دادند. از میان این جامعه نمونه گیری به صورت هدفمند و تا حد اشباع ( 10 نفر)، انجام گرفت. با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته اطلاعات مرتبط با افراد نمونه جمع آوری شد و یافته های پژوهش به شیوه تحلیل مضمون، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

    پس از تحلیل محتوای مصاحبه ها و کدگذاری آنها، در ارتباط با مولفه های موفقیت تحصیلی 12 مقوله اصلی استخراج گردید که 6 مقوله اصلی مربوط به پاسخ مشاوران و 6 مقوله اصلی مربوط به پاسخ دانش آموزان بود. مقوله های اصلی استخراج شده از دیدگاه مشاوران شامل: 1) توجه به ظرفیتها و امکانات درونی 2) برخورداری از مهارت های انطباقی و سازگارانه، 3) برخورداری از حمایت گرهای درونی، 4) برخورداری از حمایتگرهای بیرونی، 5) معیار بودن نمرات، 6) عوامل زمینه ساز در موفقیت و همچنین مقوله های اصلی استخراج شده از دیدگاه دانش آموزان: 1) دستاوردهای ناشی از آمادگی علمی، 2) ویژگی های فردی موثر، 3) کسب مهارت ها و شایستگی ها، 4) توجه به همه ابعاد موردنیاز "خود " در زندگی، 5) برخورداری از الگوی اثربخش، 6) برخورداری از حمایت گرهای بیرونی هست.

    یافته های پژوهش نشان داد، مولفه های موفقیت تحصیلی شامل یک مضمون هسته ای از دیدگاه مشاوران شامل "از دیدگاه مشاوران مدرسه علاوه بر نمرات و معدل درسی، برخورداری از توانمندی و مهارت ها و حمایتگرهای درونی ازجمله مولفه های موفقیت تحصیلی محسوب می شوند"، و دو مضمون هسته ای از دیدگاه دانش آموزان شامل"از دیدگاه دانش آموزان علاوه بر کسب دستاوردهای ناشی از آمادگی علمی ویژگی های فردی رشد یافته، کسب شایستگی ها و خودشناسی از دیگر مولفه های موفقیت تحصیلی است"و"از دیدگاه دانش آموزان برای موفقیت تحصیلی، عواملی همچون الگوهای اثربخش و حمایت گرهای بیرونی، زمینه ساز و مشوق موفقیت آنان خواهد بود" می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها