• بررسی رابطه بین هوش هیجانی در کاهش فرسودگی شغلی و افزایش رضایت شغلی معلمان استثنایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/28
    • تعداد بازدید: 101
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی رابطه بین هوش هیجانی در کاهش فرسودگی شغلی و افزایش رضایت شغلی معلمان استثنایی

    هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی در کاهش فرسودگی شغلی و افزایش رضایت شغلی معلمان استثنایی است. روش تحقیق از نوع هم بستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش از تمامی معلمان و عوامل اجرایی در مدارس استثنایی استان لرستان تشکیل شده است که فراوانی آنها 189 نفر بود. از این تعداد 121 نفر به عنوان نمونه آماری از طریق نمونه گیری تصادفی(جدول مورگان) انتخاب شده اند که فقط 109 پرسشنامه بازگردانده شد.

    برای گردآوری داده ها از پرسش نامه مشخصات فردی و حرفه ای و پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ و فرسودگی شغلی مسلش استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از روش آماری آزمون t تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره گام به گام از نرم افزار  spss22 انجام گرفت. این نتایج مشخص کرد که هوش هیجانی و کارهیجانی با فرسودگی شغلی رابطه معنادار منفی وجود دارد.

    تمامی مولفه های هوش هیجانی و کار هیجانی با فرسودگی شغلی معلمان استثنایی رابطه معنادار منفی نشان داده است در بین مولفه های هوش هیجانی دو مولفه ی اجتماعی و مهارت های اجتماعی می توانند فرسودگی شغلی معلمان استثنایی را پیش بینی کنند. نتایج بدست آمده نشان می دهد که میانگین نمرات هر دو متغییر هوش هیجانی 2 / 95 و فرسودگی شغلی 1 / 50 در میان معلمان استثنایی به طور مشهودی نسبت به میانگین فرضی کمتر بوده است.

    بنابر یافته های این پژوهش معلمان استثنایی با هوش هیجانی و کار هیجانی بالاتر از توانایی مضاعفی در اداره ی احساسات خود در رویارویی با مشکلات برخوردار هستند. این نتایج با یافته های لوپز فرانکو ( 2005 ) همسو است. نتیجه گیری: با توجه به وجود ارتباط مثبت بین هوش هیجانی و فرسودگی شغلی در حرفه معلمان استثنایی و افزایش رضایت شغلی معلمان استثنایی توصیه می شود با تشکیل دوره های آموزشی هوش هیجانی و ارتقا آن برای معلمان استثنایی، زمینه های کاهش فرسودگی شغلی با توجه به سختی کار مضاعف آنان فراهم شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها