• اثربخشی درمان شناختی - رفتاری روی مهارت های ارتباطی زوجین

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/29
    • تعداد بازدید: 113
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    اثربخشی درمان شناختی - رفتاری روی مهارت های ارتباطی زوجین

    هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر مهارتهای ارتباطی زوجین بود. پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره بهزیستی شهر تهران در بهار سال 1401 بود که به روش نمونه گیری داوطلبانه تعداد 32 آزمودنی ( 16 زوج) انتخاب شدند.

    از این نمونه به صورت گمارش تصادفی 16 نفر در گروه آزمایش و 16 نفر در گروه گواه گمارده شدند. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد. سپس جلسات مداخله درمانی شناختی-رفتاری گروهی ویلدرموت (2008) در نه جلسه 90 دقیقه ای روی گروه آزمایش اعمال گردید. بعد از اتمام جلسات مداخله، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد.

    ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه مهارت های ارتباطی بارتون (bcsi) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss-24 و روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مداخله درمان شناختی-رفتاری، به طور معنیداری خرده مقیاس های مهارت های ارتباطی را در افراد گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه بهبود بخشیده است. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که درمان شناختی-رفتاری می تواند به عنوان یک شیوه روان درمانی موثر در بهبود زندگی زوجین کمک کرده و موجب بهبود کیفیت زندگی و رضایت زناشویی این افراد گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها