• تلفیق آموزش مجازی و حضوری تاب آوری در قالب فعالیت های هنری به کودکان

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/30
    • تعداد بازدید: 112
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    تلفیق آموزش مجازی و حضوری تاب آوری در قالب فعالیت های هنری به کودکان

    با توجه به تغییراتی که قرن حاضر در محیط کار، زندگی و محیط های اجتماعی دیگر به وجود آمده است و تغییرات غیرقابل پیش بینی آینده، ناگزیریم کودکانمان را برای موفقیت و پشت سرگذاشتن چالش های مختلف تجهیز کنیم. آموزش مهارت تاب آوری یکی از این ابزارها است. هدف پژوهش حاضر علاوه بر افزایش مهارت تاب آوری دانش آموزان در مهارت های بین فردی و تحصیلی، تنوع بخشی به کلاس درس و افزایش انگیزه دانش آموزان به مطالب درسی و در کل به یادگیری بود.

    روش: این مطالعه ی اقدام پژوهی بر روی 24 نفر از دانش آموزان دختر پایه ی ششم ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1401 در مدرسه ی اسدی لاری استان البرز انجام شد. میزان تاب آوری دانش آموزان با ابزارهای مشاهده، مصاحبه و پرسش نامه مهارت های اجتماعی کودکان انگار و لیبنبرگ جمع آوری شد. آموزش ها ازطریق روش های هنری منشعب از درمان های بیانگرانه که متناسب با سن و علاقه ی دانش آموزان بود؛ اجرا شد. مداخلات شامل نقاشی، رنگ آمیزی، کاردستی، فیلم آموزشی، اجرای نمایش و قصه بودند. در انتهای کار نیز تغییرات با ابزارهای فوق اندازه گیری شد.

    یافته ها: یافته های این پژوهش موید تاثیر مثبت مداخلات در تاب آوری دانش آموزان بود. به این صورت که در پرسشنامه ی تاب آوری نمرات بالاتری کسب کردند و مشاهدات پژوهنده و پاسخ دهی به سوالات مصاحبه حاکی از افزایش علاقه ی دانش آموزان به یادگیری و محیط آموزشی بود.

    نتیجه گیری: مهارت تاب آوری با انجام فعالیت های هنری، در دانش آموزان ارتقا یافت. لذا به مسئولین برنامه ریزی آموزشی توصیه می شود که با تلفیق فعالیت های هنری در آموزش رسمی، در جهت غنی سازی محیط آموزشی قدم بگذارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها