• تحلیل محتوای کتاب های علوم اجتماعی دوره دوم متوسطه نظری از نظر میزان توجه به مولفه های ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/30
    • تعداد بازدید: 181
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    تحلیل محتوای کتاب های علوم اجتماعی دوره دوم متوسطه نظری از نظر میزان توجه به مولفه های ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

    پژوهش حاضر با هدف « تحلیل محتوای کتاب های علوم اجتماعی دوره دوم متوسطه نظری از نظر میزان توجه به مولفه های ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش » انجام شد. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، کیفی از نوع تحلیل محتوا می باشد.

    جامعه آماری این پژوهش شامل متن، تصاویر و پرسش های کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره دوم متوسطه نظری (پایه دهم، یازدهم و دوازدهم) می باشد این کتاب ها شامل هویت اجتماعی برای پایه دوازدهم کلیه رشته ها و جامعه شناسی برای پایه دهم و یازدهم انسانی بود. ابزار گردآوری داده ها شامل روش های اسنادی و تحلیل محتوا و از چک لیستی شامل مولفه های ساحت تربیت سیاسی اجتماعی استفاده شد.

    نتایج بدست آمده بر اساس حدود ساحت تربیت سیاسی اجتماعی نشان داد که در کتاب هویت اجتماعی پایه دوازدهم بیشترین میزان توجه به مبحث تعالی هویت دینی و اخلاقی متربیان بوده است و کمترین توجه مربوطه به مبحث توجه به حیات طیبه است. در کتاب جامعه شناسی پایه دهم بیشترین میزان توجه به مبحث تعالی هویت دینی و اخلاقی متربیان بوده است و کمترین توجه مربوطه به مبحث توجه به حیات طیبه است، در کتاب جامعه شناسی پایه یازدهم بیشترین میزان توجه به مبحث تعالی هویت دینی و اخلاقی متربیان بوده است و کمترین توجه مربوطه به مبحث توجه به حیات طیبه است.

    در کتاب جامعه شناسی پایه دوازدهم بیشترین میزان توجه به مبحث تعالی هویت دینی و اخلاقی متربیان بوده است و کمترین توجه مربوطه به مبحث مشارکت متربیان در فعالیت های سیاسی و اجتماعی است. در کتاب هویت اجتماعی دوره دوم متوسطه بر اساس قلمرو ساحت تربیت سیاسی اجتماعی بیشترین میزان توجه به مبحث ارتباط مناسب با دیگران بوده است و کمترین توجه مربوطه به مبحث توانایی های زبان ملی است.

    نتایج بدست آمده بر اساس قلمرو ساحت تربیت سیاسی اجتماعی در کتاب جامعه شناسی پایه دهم بر اساس قلمرو ساحت تربیت سیاسی اجتماعی، بار اطلاعاتی عدالت اجتماعی 0.76 و ضریب اهمیت 0.17 نشان داد که بیشترین توجه به این بخش بوده است و با اختلاف بسیار کمی به سایر مولفه ها نیز توجه شده است. در کتاب جامعه شناسی پایه یازدهم بر اساس قلمرو ساحت تربیت سیاسی اجتماعی، بار اطلاعاتی مهارت های ارتباطی 0.77 و ضریب اهمیت 0.17 نشان داد که بیشترین توجه به این بخش بوده است و با اختلاف بسیار کمی به سایر مولفه ها نیز توجه شده است. در کتاب جامعه شناسی پایه دوازدهم بر اساس قلمرو ساحت تربیت سیاسی اجتماعی، بار اطلاعاتی تعامل شایسته و ارتباط مناسب با دیگران 0.77 و ضریب اهمیت 0.18 نشان داد که بیشترین توجه به این بخش بوده است و با اختلاف بسیار کمی به سایر مولفه ها نیز توجه شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم