• نقش اجتماعی معلم در ارتقا سطح اعتماد به نفس و عزت نفس دانش آموزان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/09/05
    • تعداد بازدید: 145
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    نقش اجتماعی معلم در ارتقا سطح اعتماد به نفس و عزت نفس دانش آموزان

    بسیار اتفاق افتاده است که در جامعه افرادی را با اعتماد به نفس پایین مشاهده کرده ایم. اعتماد به نفس یعنی خود را باور داشتن و به نیروی خویشتن تکیه و اعتماد کردن و داشتن باور به توانایی خود در عمل. از طرفی کمبود اعتماد به نفس شدید می تواند باعث ایجاد اختلال شخصیت شود. از آنجایی که معلم نقش کلیدی و محوری در تربیت دانش آموزان دارد و می تواند خلاها و کمبودهای خانواده را جبران کند در این مقاله به بررسی اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان و تاثیر نقش اجتماعی معلم بر آن پرداخته شد.

    روش تحقیق مقاله حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی مقطعی می باشد که با مشارکت معلمان و دانش آموزان شهر کرمان صورت پذیرفت. برای نمونه گیری از روش خوشه ای چندمرحله ای 300 نفر از دانش آموزان انتخاب شدند و همه معلمان آنها که 58 نفر بودند نیز شرکت داده شدند. برای جمع آوری اطلاعات نیز از پرسشنامه استاندارد اعتماد به نفس روزنبرگ استفاده شد.

    پس از بررسی های انجام شده و تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده نتیجه شد که معلمان نقشی پر رنگ و الگویی در زمینه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و از همه بیشتر در زمینه اجتماعی کردن دانش آموزان در زندگی آنان نقش دارند و باید زمینه های مناسب را برای معلمان ودانش آموزان فراهم کرد تا بتوانند از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی رشد کرده و نیازهای خود وجامعه خود را برآورده سازند. از دیدگاه دانش آموزان، تاثیر نقش اجتماعی معلم بر اعتماد به نفس و عزت نفس خودشان در حد متوسط است و همچنین از دیدگاه معلمان تاثیر نقش اجتماعی معلم بر اعتماد به نفس و عزت نفس دانش آموزان در حد متوسط تا زیاد است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها