• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/09/05
    • تعداد بازدید: 170
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    تاثیر فناوری آموزشی بر یادگیری

    امروزه فناوری، نقش اساسی در حوزه های گوناگون بازی می کند. یکی از حوزه ها، حوزه آموزش است. نتایج تحقیقات علمی نشان داده که حواس مختلف در یادگیری نقش یکسانی ندارند. مهمترین دلیل استفاده از فناوری، نیز همین است. زیرا می تواند چند حس را با هم درگیر و تاثیر گذاری را بیشتر کند. فناوری آموزشی و وسایل کمک آموزشی از حیث اینکه تئوری و عمل را با هم ترکیب کرده، باعث ماندگاری یادگیری و تنوع بخشی در کلاس درس می شوند.

    با گسترش فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور در بافت جامعه، ابزار و روش های آموزش نیز دچار تحول شدند تحول این ابزارها و روشها در جهتی است که هر فرد، در هر مکان و در بازه ی زمانی که خود تعیین می کند، مشغول یادگیری شود. آموزش الکترونیکی با انعطاف پذیری بالای خود قادر است با بهره گیری از روش های نوین آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، این امر را تحقق بخشد. آموزش الکترونیکی به معنای استفاده از ابزارهای انتقال اطلاعات به صورت الکترونیکی برای انتقال اطلاعات و دانش است. به کارگیری آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی امری اجتناب ناپذیر است.

    کاربرد این شیوه آموزشی به شرطی که زیر ساخت ها و بستر سازی لازم فراهم گردد، پیامدهای مثبت فراوانی دارد که پیشرفت و توسعه ی علمی و فرهنگی کشور عزیزمان را به ارمغان خواهد آورد. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که نقش اصلی فناوری آموزشی کمک به بهبود کارایی و کیفیت فرآیند تدریس و یادگیری است و با توجه به پیشرفت های روزافزون آن، نقش مهمی را در آموزش و پرورش ایفا می کند. اگر معلم های کشور خوب آموزش دیده باشند، می توانند با استفاده از فناوری آموزشی تحول بزرگی در سرعت و ماندگاری یادگیری ها در ذهن ایجاد کنند.

    بدون شک فناوری نیز بر کیفیت و کمیت آموزش و پژوهش تأثیر گذار بوده است. با این که مدت زمان زیادی از ظهور فناوری اطلاعات نمی گذرد ولی با سرعت زیاد در سرتاسر جهان گسترده شده است. با وجود گسترش کاربرد فناوری های آموزشی نوین در برنامه های آموزشی کشور، تحقیقات عمیق درباره تاثیرگذاری این فناوری ها بر یادگیری دانش آموزان انجام نشده است. این مسئله باعث شد که در مقاله حاضر به اهمیت و نقش فناوری آموزشی در بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری در مدارس پرداخته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها