• بررسی راهکارهای کنترل و کاهش جرم ایراد ضرب و جرح عمدی در نیروهای مسلح

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/09/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/09/06
    • تعداد بازدید: 98
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02166979526

    بررسی راهکارهای کنترل و کاهش جرم ایراد ضرب و جرح عمدی در نیروهای مسلح

    حقوق انضباطی پادگانی، تابع قوانین و مقررات کیفری مخصوصی است که از آن به حقوق جزای نظامی تعبیر می شود. اما آسیب‌شناسی دایره‌ی وسیعی دارد و از منظرهای مختلفی می‌تواند بررسی شود. در کشور ایران، قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح مصوب 9/10/1382 عمده ترین منبع حقوق جزای نظامی می باشد.

    در قانون جدید آئین دادرسی کیفری مصوب 1392 با آخرین اصلاحات و الحاقات، تدابیر مناسبی در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندان ها اندیشیده که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به‌پیش بینی نهادی تحت عنوان نظارت قضایی در قالب قرارهای تامینی و افزایش تعداد قرارهای تامینی از پنج نوع در قانون فعلی به ده نوع در ماده 217 این قانون اشاره کرد، که یقینا با اجرایی شدن قانون اخیر می توان امیدوار شد از تعداد زندانیان تحت تامین کاسته شود.

    اما در وضعیت کنونی بهترین راهکار، اجرای برنامه‌های مستمر پیشگیری در کنار افزایش آگاهی‌های عمومی و استفاده قضات از مجازات‌های جایگزین حبس و اتخاذ تدابیری در جهت رفع اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های زندانیان  می‌باشد این مقاله گذری است در آسیب‌شناسی جرم و ایراد ضرب‌وجرح بیشتر از دیدگاه جرم شناختی و تا حدودی از دیدگاه حقوقی که هدف آن بررسی علل و عوامل جرم و ایراد ضرب‌وجرح در نیروهای مسلح است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها