• مدیریت ریسک درپروژه های نوسازی شهری

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/09/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/09/06
    • تعداد بازدید: 108
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02166979526

    مدیریت ریسک در پروژه های نوسازی شهری

    بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، مناطقی از شهر است که در طی سالیان گذشته عناصر تشکیل دهنده آن اعم از تاسیسات زیر بنایی، ابنیه، خیابان ها و دسترسی ها، دچار فرسودگی و ناکارآمدی شده و ساکنان آن نیز از مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی رنج می برند. در همین راستا و به منظور بهره برداری از تمامی ظرفیت های شهری، پروژه های نوسازی بافت های فرسوده شهری تعریف شده که هدف از اجرای آن ها رشد پایدار شهر و توسعه محدوده مورد نظر و در نهایت احیاء ابعاد فیزیکی، محیطی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی آن می باشد.

    همانند دیگر پروژه ها و طرح های اجرایی، پروژه های نوسازی شهری نیز با ریسک های زیادی مواجه هستند. وجود ریسک در پروژه های نوسازی شهری موجب اخلال در فرایندهای تجزیه و تحلیل امکان سنجی پروژه، طراحی و برنامه ریزی، ساخت و ساز و اجرا و در نهایت استفاده و بهره برداری عمومی از پروژه ها شده، لذا مدیریت ریسک این دسته از پروژه ها لازم و ضروری به نظر می رسد.

    با بررسی گزارش طرح های اجرا شده، دریافتیم که این راهکارها کارایی و تاثیر لازم را نداشته و علت آن هم پایین بودن سطح مشارکت مردم و ساکنان بافت های فرسوده و سرمایه گذاران در فرایند تامین مالی و در مراحل مختلف پروژه می باشد. پایین بودن سطح مشارکت نیز به نوبه خود ناشی از بی اعتمادی نسبت به مسئولان، دستوری بودن سیستم برنامه ریزی، عدم پذیرش و قبول توانایی مردم برای مشارکت در مراحل مختلف کار توسط مسئولان و برنامه ریزان و در نهایت عدم فرهنگ سازی در زمینه نهادینه کردن مشارکت است.

    در این پژوهش، ابتدا انواع ریسک های اقتصادی پروژه های نوسازی شهری و راهکارهای مدیریت ریسک آن ها معرفی شده و سپس به تجزیه و تحلیل راهکار های موجود جهت مدیریت این ریسک ها پرداختیم. همچنین در این پژوهش سعی شده که راهکارهای جدید و کارایی به منظور مدیریت ریسک، ریسکهای اقتصادی این دسته از پروژه ها ارائه شود..

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها