• واکاوی و تحلیل جامعه پذیری مدرسه ای با تاکید بر نظام آموزشی ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/09/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/09/06
    • تعداد بازدید: 90
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02166979526

    واکاوی و تحلیل جامعه پذیری مدرسه ای با تاکید بر نظام آموزشی ایران

    جامعه پذیری یک فرایند مادام‌العمر است که طی آن هر فرد، هنجارها، ارزش‌ها و الگوهای رفتاری را که جامعه وی بر آنها تاکید دارد، بصورت جزئی از وجود خویش در می‌آورد به عبارتی جامعه‌پذیری فرایندی است که به دنبال آموزش های عام (اعم از آموزش رسمی و غیر رسمی) به افراد بدست آمده و موجب حلول قوانین رفتاری هر جامعه و همه ی انتظارات فرهنگی آن، در کل شخصیت روانی افراد، با (توجه به مشارکت آنها در نظام آن اجتماع)، می‌گردد و این قوانین و انتظارات را بر شخصیت فرد حک می‌کند.

    آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهاد های اصلی جامعه نمی تواند فارغ از این عرصه نو و بدون درنظر گرفتن آثار و تبعات پیشرفت های تکنولوژیکی نوین به فعالیت سنتی خویش یعنی پرورش و انتقال عناصر فرهنگی به نسل جدید ادامه حیات دهد چرا که فناوری های نوین ارتباطی با فراهم کردن امکان پیدایش جامعه ای شبکه ای، افراد و جوامع را در قالب های جدید هویت سازی نموده اند.

    این امر نه تنها بر ارتباط و تعامل انسانها با یکدیگر موثر افتاده بلکه ساختارها و نهادها را نیز با چالش روبرو ساخته است. در این میان جامعه پذیری مدرسه ای نیز به عنوان یکی از مولفه ها و عملکردهای رسمی در مدارس عنصری بسیار مهم در هویت بخشی، استمرار و تعمیق عناصر فرهنگی و ارزش ها و هنجارهای رسمی به دانش آموزان می باشد.

    ورود ناخوانده ولی گریزناپذیر تکنولوژی های نوین ارتباطی از جمله موبایل به عرصه فرهنگ و آموزش وپرورش علی رغم استفاده های تکنیکی و....از آنها چالش هایی را پیش روی کارگزارن عرصه انتقال فرهنگی و متصدیان امر جامعه پذیری در مدارس گذاشته که حل این مسئله مستلزم پژوهش هایی تجربی و کارشناسانه است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها