• اهمیت نقش کیفیت محیط اطلاعاتی داخلی در اجتناب مالیاتی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/08/19
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/09/29
    • تعداد بازدید: 97
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    اهمیت نقش کیفیت محیط اطلاعاتی داخلی در اجتناب مالیاتی

    مالیات هزینه ای است که بر تمام واحد های انتفاعی که به نوعی درآمد زایی می کنند، از جانب دولت تحمیل می شود، چنانچه شرکتها و اشخاص حقوقی به عنوان واحد هایی تلقی شوند که در جهت کسب سود فعالیت می کنند، این انتظار وجود دارد که به دنبال روش هایی به ظاهر قانونی برای کاهش مالیات خود باشند که از آن با عنوان اجتناب مالیاتی یاد می شود. صورت پذیرفتن اجتناب از پرداخت مالیات مستلزم توانایی هرچه بیشتر مدیریت بوده که عوامل بسیاری بر آن اثر گذار است.

    یکی از مهمترین عوامل را میتوان محیط اطلاعاتی دانست؛ در همین راستا در این پژوهش تلاش براین بوده نحوه تاثیر پذیری اجتناب مالیاتی از محیط اطلاعات داخلی و همچنین موانع آن را بررسی نماییم. در گرداوری اطلاعات و نگارش این پژوهش از روش کتابخانه ای استفاده شده است، و نتایج حاکی از آن است که یک محیط اطلاعاتی داخلی باکیفیت می تواند منجر به کاهش نرخ موثر مالیاتی شده؛ اگر چه هزینه های نمایندگی اجتناب از پرداخت مالیات و بهای خرید اطلاعاتی توسط شرکت، موانعی را بر سر راه کارکرد اجتناب از پرداخت مالیات و فزونی ثروت مالکان ایجاد کرده است.

    در نهایت به مدیران پیشنهاد می گردد در جهت افزایش کیفیت محیط اطلاعاتی داخلی شرکت کوشش نموده که این امر موجب درک صحیح و انجام تصمیم گیری های درست و بموقع در جهت ایجاد منافع مالیاتی خواهد شد که در نتیجه، افزایش ارزش شرکت پس از مالیات را در پی خواهد داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها