• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/08/19
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/10/01
    • تعداد بازدید: 163
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    ورزش ایروبیک بر ترکیب بدن و قدرت عضلانی دختران

    زمینه و هدف: انجام فعالیت بدنی موجب تحریک سرعت رشد و کاهش عوامل مخل سلامتی انسان می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک دوره تمرین ایروبیک بر مولفه های ترکیب بدن و قدرت عضلانی دختران دانش آموز مدارس ابتدایی بود. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 42 نفر به صورت تصادفی ساده در دو گروه کنترل و آزمون قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دستگاه های ترکیب بدن، پرس پا و پرس سینه بودند.

    پروتکل تمرینی شامل تمرینات متنوع ایروبیک به مدت چهار هفته و هر هفته سه جلسه و هر جلسه به مدت 45 دقیقه بود. اندازه گیری پیش آزمون و پس آزمون با دستگاه ترکیب بدن، پرس پا و پرس سینه در هر دو گروه کنترل و آزمون انجام شد. داده های پژوهش توسط نرم افزار اس پی اس اس نسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی ( t مستقل و همبسته) تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد که یک دوره چهار هفته ای تمرین ایروبیک بر ترکیب بدن و قدرت عضلانی بالاتنه دانش آموزان تاثیر معنی داری ندارد (p=0/83)، اما این دوره تمرینی قدرت عضلانی پایین تنه دانش آموزان را در گروه آزمون به طور معنی داری افزایش داد (p=0/01). نتیجه گیری: با توجه به تاثیر یک دوره تمرینی چهار هفته ای ایروبیک بر قدرت عضلانی پایین تنه در دانش آموزان، پیشنهاد می گردد که معلمین ورزش از این نوع تمرینات برای افزایش قدرت عضلانی دانش آموزان استفاده کنند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها