• عوامل موثر بر تقلب آنلاین بر اساس مدل مثلث کرسی (مطالعه موردی: مدارس متوسطه شهرستان سنندج)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/08/19
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/10/07
    • تعداد بازدید: 150
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    عوامل موثر بر تقلب آنلاین بر اساس مدل مثلث کرسی (مطالعه موردی: مدارس متوسطه شهرستان سنندج)

    پژوهش حاضر از نوع پژوهش های پیمایشی و هدف از آن شناسایی عوامل موثر بر تقلب آنلاین بر اساس مدل مثلث تقلب دونالد کرسی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان سنندج می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس 240 نفر انتخاب شدند.

    جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه ال شبیل و همکاران ( 2022 ) در قالب سوالاتی در زمینه متغیرهای فشار، فرصت سازی، عقلانی سازی و قصد رفتار برای تقلب و تحلیل داده ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به روش کمترین مربعات جزئی نرم افزارهای spss نسخه 26 و amos نسخه 23 صورت گرفت. نتایج یافته های حاصل نشان دادند که هر سه متغیر فشار، فرصت سازی و عقلانی سازی بر قصد رفتار برای تقلب این دانش آموزان موثر بوده؛ بطوریکه بیشترین تاثیر را دو متغیر عقلانی سازی و فشار داشته اند.

    بنابراین معلمان، دانش آموزان و مدیران مسئول حفظ این محیط صداقت و تقلب هستند. از همه اعضای جامعه مدرسه انتظار می رود که از ارزش های شناسایی شده و توصیف شده در این خط مشی حمایت کنند. لذا باید گفت که دانش آموزان باید برای مبارزه با مسائل مختلف تحصیلی، فنی، روانی، عاطفی و غیر علمی که اغلب آ نها را به تقلب سوق می دهد، حمایت شوند و معلمان باید رفتار مثبت و مراقبتی داشته باشند تا دانش آموزان بتوانند مسائل خود را آزادانه به اشتراک بگذارند و به دنبال راه حل باشند. مدل حاضر در کشورهای دیگر به ویژه کشورهای در حال توسعه با زمینه مشابه، نظام آموزشی مشابه و مسائل مشابه قابل استفاده است. بر اساس این مدل، مراکز آموزشی کشور می توانند گام ها و راهکارهای خاصی را جهت کاهش تقلب ارائه دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها