• خطرات زیست محیطی صنعت پوشاک و نساجی و راهکارهای مقابله با آن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/10/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/11/10
    • تعداد بازدید: 140
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09103159821

    خطرات زیست محیطی صنعت پوشاک و نساجی و راهکارهای مقابله با آن

    جمعیت کنونی جهان از مرز 8 میلیارد نفر گذشته است و اصلی‌ترین نیاز انسان، خوراک و پوشاک است. در این راستا، صنعت پوشاک دارای نقش بزرگی است که منجر به ایجاد موضوعات جدید در حوزه‌ زیست ‌محیطی شده است. محیط زیست محل زندگی و تامین کننده اصلی ترین نیازهای انسان است و باید عوامل تشکیل دهنده آن در حال تعادل باقی بمانند. از آنجایی که تولید محصولات نساجی در واحدهای صنعتی کوچک نیز امکان پذیر می باشد، تعداد و تنوع تولید کنندگان در این صنعت بسیار زیاد است، که این امر باعث تولید زایدات و آلودگی های زیادی در محیط زیست می شود.

    صنعت مد بعد از نفت، آلوده ترین صنعت دنیا است و چالش اصلی آن است که در نتیجه تلاش انسان برای توسعه و پیشرفت که لازمه زندگی اوست، باید بحران‌ها و چالش‌های محیطی مد نظر قرار گیرد. طبق اصول پایدار، تمام مراحل صنعت پوشاک، از مواد خام تا تولید، مصرف و بازیافت، نیازمند اصلاح جهت کاهش انرژی، آلودگی و تخریب منابع است.

    در این مقاله، وضعیت زیست محیطی فعلی صنعت نساجی و پوشاک را مطرح می کنیم و توجه را به مشکلات و پارامترهای مهم در طول چرخه تولید از مواد اولیه تا محصولات نهایی و تأثیرات آن بر محیط زیست جلب می کنیم. در نتیجه این مطالعه می توان نتیجه گرفت که از مرحله طراحی محصول، انتخاب مواد اولیه تا تصمیمات فرآوری و تولید، حمل و نقل، خرده فروشی و مدیریت پسماند، می توان تولید منسوجات و پوشاک را با محیط زیست سازگارتر کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها