• بررسی اثر هوش معنوی معلمان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/11/19
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/11/26
    • تعداد بازدید: 119
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۳۳۳۴۹۸۱۲۶

    بررسی اثر هوش معنوی معلمان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

    پیرامون هوش معنوی پژوهش های محدودی در کشور صورت پذیرفته است با این وجود در سالهای اخیر هوش معنوی به طور قابل ملاحظه ای نظر بسیاری از مدیران را جلب نموده است. با توجه به ادبیات موجود تاکنون به تاثیر معنوی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخته نشده است. هدف این پژوهش پر کردن خلاً موجود در حوزه هوش معنوی با بررسی تاثیر هوش معنوی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی شهر میاندوآب می باشد جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان پایه پنجم به تعداد 60 نفر وکلیه دانش آموزان پایه پنجم شهر میاندوآب در سال تحصیلی 91-90 به تعداد 1980 نفر تشکیل می دهند.

    به منظور دستیابی به گروه هایی از آزمودنی ها که امکان تحلیل آماری مناسب فراهم سازد، به صورت کلی60 نفرمعلم پایه ی پنجم  (27 نفر زن و 33 نفر مرد ) و 320 نفر دانش آموز پایه ی پنجم (145 نفر دختر و 175 نفر پسر ) در شهر میاندوآب بر اساس جدول مورگان برای این طرح انتخاب شده اند. روش نمونه گیری، با توجه به محدود جامعه آماری کلیه معلمان پایه ی پنجم به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند و از هر کلاس 5 نفر به شیوه تصادفی ساده با استفاده از پرونده های تحصیلی دانش آموزان به عنوان نمونه آماری دانش آموزان برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی انتخاب شده اند.

    برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از ابزار پرسشنامه هوش معنوی جامع، تهیه کننده آن آمرام و درایر  (2007 ) با 83 عبارت که 22 زیر مقیاس دارد، استفاده شده است که پس از سنجش روایی و پایایی در اختیار جامعه نمونه قرار گرفت اطلاعات جمع آوری شده بوسیله روش های آماری تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از تحلیل های آماری که بین هوش معنوی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (فرضیه اصلی ) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها