• ارزیابی توان صادراتی شرکت های دانش بنیان با استفاده از تکنیک bwm

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/11/19
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/11/26
    • تعداد بازدید: 210
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۳۳۳۴۹۸۱۲۶

    ارزیابی توان صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از تکنیک bwm

    ارزیابی توان و عملکرد صادراتی شرکت‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعات در سازمان‌ها و شرکت‌هاست، چراکه عدم توجه به آن، می‌تواند به زیان شرکت ها و در نتیجه عدم کارایی در سایر بخش‌ها منجر شود. با توجه به این مسئله، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی توان صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از تکنیک bwm انجام گردید. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی می‌باشد. جهت گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه‌ای برای بخش ادبیات و از پرسشنامه در بخش میدانی استفاده گردید.

    در گام نخست، معیارهای مهم در ارزیابی توان صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان با مرور ادبیات، بررسی اسناد و مصاحبه با صاحب‌نظران، خبرگان و کارشناسان ارشد شناسایی‌شده و با استفاده از تکنیک bwm، معیارهای مهم در این ارزیابی تعیین شد. مدل تصمیم‌گیری چندمعیاره مبتنی بر روش بهترین بدترین با در نظر گرفتن ارائه گردید. مدل ارائه شده در این پژوهش، دربردارنده 36 معیار اولیه بود که با توجه به تکرار بیش از 4 بار، معیارهای سهم بازار جهانی، بازگشت سرمایه، نسبت سود به آورده شرکت، انتظارات مدیران و موقعیت راهبردی به عنوان معیارهای نهایی در نظر گرفته شدند.

    با توجه به تعیین وزن نهایی، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از انتظارات مدیران و موقعیت راهبردی شرکت به‌عنوان دارایی اصلی، نوعی مزیت رقابتی را شکل دهند که درنهایت باعث تسهیل عملکرد صادراتی آن‌ها می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با توجه به معیارهای مهم در ارزیابی توان صادراتی، راهبردها و اقدام‌های خود را روی مسائل کلیدی و مهم متمرکز کنند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها