• قناعت پژوهی در سبک زندگی مردم گیلان: مقایسه حیات فرهنگی زندگی قانعانه در حوزه های معماری بومی و موسیقی محلی گیلان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/10/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/12/07
    • تعداد بازدید: 265
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09044031320

    قناعت پژوهی در سبک زندگی مردم گیلان: مقایسه حیات فرهنگی زندگی قانعانه در حوزه های معماری بومی و موسیقی محلی گیلان

    هنرمندان، خودآگاه یا ناخودآگاه، تحت تاثیر مکاتب فکری و اعتقادی مختلف هستند و شالوده نظری آنها، ایده ها و ایده آل های آنها را در خلق آثار هنری برمی انگیزاند. انتخاب سبک زندگی قانعانه از سوی مومنین بیانگر آن است که در حیات فرهنگی زندگی آنان، یک شکل خاصی از هنر را ایجاد می کند که مبین آن باشد. در حیات فرهنگی مردم گیلان، به ویژه در زندگی تولیدی روستایی گذشته، تکیه بر استفاده بهینه از همه ی آن چیزی که در محیط پیرامون وجود دارد و مازاد محصولات، خود در جای دیگر، عنصر اصلی به منظور احیا و یا ساخت محصولی دیگر بوده است.

    از این رو، سعی ما در تحقیق حاضر این است تا شاخص های قناعت با معماری بومی  و موسیقی محلی گیلان به منظور درک فرهنگ قناعت  مردمان این سرزمین، مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم. لذا برای کنترل متغیرهای تحقیق ( نظیر تطبیق شاخص های قناعت با معماری بومی و موسیقی محلی)، نمونه ای در جامعه ی آماری قرار می گیرد که در یک بستر مشخص (استان گیلان) و در ارتباط با دو عامل فرهنگی منطقه یعنی معماری و موسیقی باشد.

    با توجه به این معیارها، حوزه مورد مطالعه، تجلی فرهنگ زندگی روستایی گیلان در دو بخش معماری و موسیقی می باشد که معماری بومی و موسیقی محلی (فولکلر) انتخاب شده است زیرا پایین بودن سطح زندگی، نبود تخصص، دور بودن از امکانات شهری، مشکل دسترسی و ... از عواملی هستند که اهمیت خودبسندگی در این مناطق را آشکار می سازد.

    برای تحلیل سعی شد تا از روش پژوهش مقایسه ای استفاده شود که از طریق شاخص های استخراج شده ی حاصل از قناعت پژوهی که در بخش اول تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت، استفاده شود. نتایج تحقیق نشان می دهد معماری بومی و موسیقی محلی گیلان، انعکاسی از تمام خصیصه های فرهنگی و اجتماعی و نمایانگر آداب و رسوم، ذوق و سلیقه، عواطف و احساسات مردم منطقه به ویژه تجلی حقیقت زندگی قانعانه به عنوان عالی ترین درجه سبک زندگی اسلامی در دو بعد اقتصادی و بعد اجتماعی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها