• مکان یابی محور ساحلی قشلاق-گریزه جهت توسعه فضای سبز با استفاده از تصمیم گیری چند معیاره (mcdm) در محیط gis

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/11/23
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/12/07
    • تعداد بازدید: 109
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09142959557

    مکان یابی محور ساحلی قشلاق-گریزه جهت توسعه فضای سبز با استفاده از تصمیم گیری چند معیاره (mcdm) در محیط gis

    با توسعه روزافزون شهرنشینی و بروز معضلات زیست محیطی، فضای سبز شهری نقش مهمی در حفظ و تعادل محیط زیست شهری و تعدیل آلودگی هوا پیدا کرده است. لذا این تحقیق با هدف مکانیابی بهینه درمسیر قشلاق-گریزه شهر سنندج جهت توسعه فضای سبز صورت گرفته است.

    برای نیل به این هدف ابتدا معیارهای موثر، شامل عوامل  زیست محیطی، شرایط اقتصادی- اجتماعی شناسایی شدند. در مرحله بعد با گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها برای هر یک از عوامل مورد مطالعه در محیط gis لایه های رقومی تهیه شد. به منظور وزن دهی هر یک از لایه ها، پرسشنامه هایی طراحی گردید که با بکارگیری روش تحلیل سلسله مراتبی  (ahp) در نرم افزار  expert choice معیارهای مورد بررسی به صورت زوجی مقایسه شدند.

    در نهایت کلیه ی لایه های اطلاعاتی در محیط gis براساس اوزان بدست امده از انالیز هم پوشانی شدند و نقشه نهایی اراضی مناسب منطقه جهت توسعه فضای سبز تهیه گردید. بر حسب ارزشی که به هربخش از منطقه مورد مطالعه اختصاص یافته بود نقشه نهایی مورد ارزیابی قرار گرفت و کل منطقه در 5 کلاسه طبقه بندی شد. مناطقی که بالاترین ارزش را به خود اختصاص دادند جهت جنگل کاری و توسعه فضای سبز در مسیر قشلاق –گریزه به عنوان کریدور سبز در اولویت بالاتر قرار گرفتند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها