• تولید سریع نوشیدنی چای داغ با استفاده از روش تولید فیلم خوراکی بر پایه ژلاتین

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/11/23
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/12/07
    • تعداد بازدید: 96
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09142959557

    تولید سریع نوشیدنی چای داغ با استفاده از روش تولید فیلم خوراکی بر پایه ژلاتین

    نوشیدنی های داغ یکی از رایج ترین نوشیدنی های مورد مصرف در بین ایرانیان می باشد که در این بین چـای سـیاه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این تحقیق امکان تولید سریع چای داغ بدون دم کردن با استفاده از تولیـد فـیلم خوراکی حاوی عصاره چای سیاه بعنوان روشی نوین در تولید نوشیدنی های داغ مورد بررسی قرار گرفت.

    نتـایج آنـالیز فیزیک و شیمیایی نشان داد که میزان اسیدیته، ph و بریکس و رنگ نمونه حاوی پـروتئین ژلاتـین بـه ترتیـب عبـارت بودند از 0.057، 6.81 و 3.1 که نسبت به نمونه شاهد (چای تولیدی به روش سنتی) بدلیل حضور پروتئین ژلاتـین  به ترتیب کمتر و بیشتر بود. امـا رنگ نمونه تیمار شده با فیلم خوراکی نسبت به چای کیسه ای قدری تیره تر به نظر می رسید. همچنـین نتـایج حلالیـت فیلم ژلاتین حاوی عصاره چای سیاه نشان داد که حل شـدن فـیلم مـذکور در آب جـوش در مقایسـه بـا بسـته هـای کوچک چای از سرعت خوبی برخوردار بوده و از لحاظ آماری تفـاوت معنـی داری میـان دو نمونـه اسـت.

    نتـایج ماندگاری عصاره در فیلم خوراکی نشان داد که 90 درصد خواص آنتی اکسیدانی عصاره چای بعد از یـک هفتـه بـدون تغییر در  فیلم خوراکی ژلاتین باقیمانده بود. در کنار این  نتـایج آزمـون ارزیـابی حسـی نشـان داده کـه ایـن روش از کیفیت قابل قبولی در مقایسه با چای کیسه ای برخورداراست. همچنین ارزیابی میکروبی نشان داد که تعداد 700 کلنـی در نمونه فیلم ژلاتین حاوی عصاره چای پس از گذشت یک هفته از تولید آن مشاهده شده است که ایـن میـزان در حـد استاندارد نمونه های چای قرار دارد. بدلیل مزایایی از جمله ارزش غذایی بالاتر به خاطر حضـور پـروتئین، روش تولیـد آسانتر، تولید با هزینه کمتر می توان این روش را بعنوان راهکاری مناسب برای تولید سـریع نوشـیدنی داغ در صـنایع وابسته به تولید نوشیدنی پیشنهاد کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها