• عفو عمومی و تاثیر آن بر جرایم

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/12/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/12/28
    • تعداد بازدید: 327
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09142959557

    عفو عمومی و تاثیر آن بر جرایم

    موضوع عفو یکی از مباحث مهم در قانون مجازات اسلامی به شمار می آید که مهمترین هدف محقق در این مقاله شناخت مبانی، آثار و شرایط عفو وروشن نمودن ابعاد حقوقی آن با بهـره گیـری از منـابع اسلامی و دیدگاه های حقوقدانان است که پیامد آن، بازگرداندن ثبات، آرامـش و امنیـت بـه جامعـه واصلاح مجرم می باشد در این مقاله سعی شده است با به بررسی عفو عمومی و تاثیر ان بر جرایم را به طور صریح بیان کنیم.

    عفو به دو نوع عفو عمـومی و خصوصـی تقسـیم شـده اسـت. عفـو عمـومی بـه موجب قانون اعطا می شود و از موجبات لغو تعقیب است و عفو خصوصی که فقط ناظربـه مجـازات واز موجبات لغو آن است، در جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و تأییـد مقـام رهبـری صورت می گیرد که با توجه به ماده 96 ق.م.ا. عفو محکومان پس از پیشنهاد رئیس قـوه قضـائیه بـا مقـام رهبری است.

    طبق ماده 97ق.م.ا عفو عمومی تعقیب و دادرسی را موقوف مـی کنـد، اجـرای مجـازات موقوف و آثار محکومیت نیز زائـل مـی شـود. بـا توجـه بـه مـاده 98 ق.م.ا، عفـو خصوصـی همـه آثـار محکومیت را منتفی می کند؛ لیکن تأثیری در پرداخـت دیـه و جبـران خسـارت زیـان دیـده نـدارد. درنتیجه عفو عمومی در هر مرحله ای از دادرسی های کیفری قابل اعمال است در مرحله کشف، تحقیقات مقدماتی، تعقیب، دادرسی واجرای حکم، درحالیکه عفـو خصوصـی مخـتص مرحلـه بعـد از صـدورکم قطعی است و پیش از آن قابل اعمال نیست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها