• بازشناسی جایگاه هنر اسلامی در معماری و شهرسازی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/12/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1402/03/28
    • تعداد بازدید: 70
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09179703235

    معماری و شهرسازی اسلامی، معماری ای است  که با تأثیر پذیری از بستر فرهنگی و اعتقادی اسلامی، هویت خاصی را به خود گرفته است. معمار هنگامی که معانی غیبی را به خیال و حس در میآورد و در پی خلق معماری بر میآید به صورت خودآگاه و ناخودآگاه تمام جنبه های فقهی، عقلی و عرفانی را لحاظ میکند و اثری خلق میکند که انسان را به عالم معنا متصل میکند.

    بدین جهت هنر و معماری آرمانی اسلامی تجلی معانی و حقایق عالم غیب است  .اسلام از سرآغاز تاکنون، برای انسان، شیوه ای از زندگی را تدوین کرده که بتواند با انتخاب راه حقیقت، در جهت تکامل و توسعه حرکت کند. شهر قلمرو فرهنگ اسلامی به دلیل متأثر شدن از اصول و ارزشهای برآمده از دین اسلام، از مشخصه هایی برخوردار شده که آن را از دیگر حوزه های فرهنگی متمایز می سازد.

    شهر اسلامی مفهومی برای معرفی شهرهایی متأثر از فرهنگ و آموزه های دینی و ارزش های اسلامی است. هنر و مذهب بسیار به هم وابسته‌اند و در کنار یکدیگر باعث زنده ماندن و تداوم یکدیگر شده‌اند؛ به بیانی دیگر  هنر و مذهب در کنار  و به موازات یکدیگر قراردارند.شهرسازی و معماری اسلامی  تاثیر بسیار زیادی بر ترویج سبک زندگی اسلامی در خانواده و جامعه دارد که در این نوشتار کوشش شده  تا به شگفتی آفرینی هنر اسلامی در شهر پرداخته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها