• مطالعه ی نقش ستاره هشت پر(شمسه) به عنوان بن مایه ی اسلامی در نقاشی معاصر (نمونه مطالعاتی پژوهش دو اثر از نقاشی های ایرج اسکندری)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/12/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1402/03/28
    • تعداد بازدید: 140
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09179703235

    هنر اسلامی، تجلی مفهوم «وحدت در کثرت» در آثار آن دسته از هنرمندانی است که جلوه­های متنوعی از مفهومی واحد را در هنرهای مختلف، خلق و آثاری حیرت‌انگیزی در برابر چشم مخاطبان خود قرار داده­اند. در این میان نگارگری به عنوان یکی از شاخه­های مهم و کامل هنر اسلامی از نقوش هندسی به‌خصوص نقش‌مایه­ی ستاره هشت‌پر که بیانگر روشنایی نور الهی و رجعت به عالم توحید هستند، بسیار استفاده کرده است. با توجه به تأثیرات موضوعی و ساختاری نگارگری بر نقاشی معاصر، این نقش‌مایه در نقاشی نوگرای ایران نیز تعمیم یافته است و در آثار هنرمندانی نظیر ایرج اسکندری قابل مشاهده است.

    هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل چگونگی نمایش ستاره هشت‌پر در نگارگری گذشته و چگونگی بروز آن در آثار ایرج اسکندری، هنرمند معاصری که وجوه زیبایی‌شناسانه هنر اسلامی در آثارش متجلی است، می­باشد. همچنین در پاسخ به پرسش اصلی که عبارت است از: ستاره­ی هشت‌پر به عنوان بن‌مایه­ی اسلامی در نقاشی نوگرای ایران و آثار ایرج اسکندری دارای چه جایگاهی است؟ این نتیجه حاصل شد که ایرج اسکندری، با به کارگیری اندیشه تصویری و بهره­گیری از مؤلفه‌های هنر اسلامی مانند ستاره­ی هشت‌پر در آثارش، قالبی تازه و ساختاری نوین را ارائه کرده است و با تعمیم به دیگر آثار خود و تأکید بر آن نقش‌مایه، در القاء این بن‌مایه­ی اسلامی به مخاطب موفق عمل نموده است. مقاله­ی حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات با جستجو در منابع کتابخانه­ای و مصاحبه انجام شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها