• بررسی رابطه بین قدرت مدیرعامل و پرداخت سود سهام با تأکید بر جریانات نقد عملیاتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1402/04/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1402/08/11
    • تعداد بازدید: 41
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09033845167

    هدف: بررسی رابطه بین قدرت مدیرعامل و پرداخت سود سهام با تأکید بر جریانات نقد عملیاتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد.

    روش تحقیق: تحقیق حاضر از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی است. از لحاظ ماهیت جزء تحقیقات مروری است. از لحاظ نوع استدلال جزء تحقیقات قیاسی- استقرایی می‌باشد. از نظر بعد زمان جزء تحقیقات گذشته‌نگر می‌باشد. از نظر طول مدت زمان تحقیق جزء روش ترکیبی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که پس از حذف محدودیت ها 155 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب     شدند. بازه زمانی مورد بررسی بین سال‌های 1394 الی 1400 می‌باشد.

    یافته‌ها : خصوصیاتی که مدیران در نوع رفتار و شیوه کاری خود دارند از جمله مواردی هستند که با سرمایه‌گذاری‌ها و درآمد ناخالص واحد مذکور سروکار دارد. اما غیر از این خصوصیات یک سری شاخص‌هایی وجود دارد که مدیران را از سایر نیروهای انسانی مجزا می‌کند. این خصوصیات به عنوان عامل موفقیت وی از زمینه‌های مدیریتی و عامل توسعه شرکت محسوب می‌شود.

    نتایج: نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول بیانگر این است با توجه به اینکه سطح معنی داری قدرت مدیرعامل از سطح خطای 05/0 کمتر است و مقدار ضریب مثبت می‌باشد نتیجه می‌شود که بین قدرت مدیرعامل و پرداخت سود سهام رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین براساس آزمون فرضیه دوم حاکی از این است که جریانات نقد عملیاتی بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و پرداخت سود سهام تأثیر دارد.                                                          

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها