• مقایسه نتایج آزمایشات بیوشیمیایی خون گرفته شده از سالین لاک و خون گیری وریدی به دنبال تزریق متناوب دارو و مایعات وریدی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 741
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: تحقیقات نسبتا محدودی در مورد استفاده هم زمان از سالین لاک، به منظور تزریق متناوب دارو یا مایعات وریدی و تهیه نمونه خون انجام گرفته است. این مطالعه به منظور مقایسه مقادیر بیوشیمیایی سرم، در نمونه خون گرفته شده از سالین لاک به دنبال تزریق دارو یا مایعات وریدی، با نمونه ای که به روش معمول (خون گیری وریدی) از ورید دست مقابل تهیه شده است انجام گرفت.

    روش کار: یک طرح نیمه تجربی به صورت آینده نگر بر روی 63 بیمار بستری در بخش قلب بیمارستان آموزشی امیرکبیر اراک که با نمونه گیری آسان در مطالعه شرکت کردند انجام گرفت. در گروه مور د یک تورنیکت در بالای سالین لاک بسته می شد و پس از دور ریختن نیم میلی لیتر از خون موجود در فضای مرده سالین لاک، مقدار 5 میلی لیتر خون جهت آزمایشات بیوشیمیایی گرفته می شد. به طور هم زمان از ورید دست مقابل به همان مقدار، خون به روش معمول به عنوان کنترل گرفته می شد. نمونه ها از نظر قند ناشتا، کلسترول، تری گلیسرید، سدیم، پتاسیم، اوره، کراتینین، لیپوپروتئین با چگالی بالا، لیپوپروتئین با چگالی پائین، کراتین فسفو کیناز و لاکتیک دهیدروژناز بررسی شدند.

    نتایج: 53.9 درصد شرکت کنندگان مذکر بوده میانگین سن آنها63.52±12.63 سال بود. تفاوت آماری معنی داری بین مقادیر بیوشیمیایی خون گرفته شده از سالین و خو نگیری وریدی وجود ندارد (p>0.06).

    نتیجه گیری: پرستاران می توانند از سالین لاک پس از تزریق متناوب دارو یا مایعات وریدی، به منظور تهیه نمونه خون برای اندازه گیری مقادیر بیوشیمیایی سرم استفاده نمایند. با کاربرد این روش، در د و ناراحتی بیمار به دلیل خون گیری وریدی مکرر کاهش می یابد.

     

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها