• بررسی اثرات تزریق دگزامتازون در ناحیه شکنج دندانه دار (dentate gyrus) هیپوکمپ بر ذخیره حافظه در موش سفید بزرگ آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 519
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: شواهد زیادی نشان می دهند که گلوکوکورتیکوئیدها بر یادگیری و حافظه در شرایط استرس اثر می گذارند. از طرفی بعضی از ساختارهای مغزی به ویژه هیپوکمپ در یادگیری های هیجانی نقش اساسی را بازی می کنند. وجود گیرنده های گلوکوکورتیکوئید با تراکم بالا در ساختار فوق و آزاد شدن گلوکوکورتیکوئید در هنگام استرس، احتمال نقش آنها را در یادگیری های هیجانی مطرح می کند. هدف این تحقیق بررسی نقش گلوکوکورتیکوئیدها در ناحیه شکنج دندانه دار هیپوکمپ در تثبیت اطلاعات تازه آموخته شده در مدل رفتاری یادگیری احترازی غیرفعال می باشد.

    مواد و روش ها: موشن های نر با وزن 180 تا 200 گرم در این مطالعه استفاده شدند. ابتدا به صورت دوطرفه روی ناحیه شکنج دندانه دار هیپوکمپ کانول راهنما قرار داده شد. یک هفته بعد، موش در دستگاه احترازی غیرفعال آموزش داده شد (1 میلی آمپر شوک dc برای مدت 1.5 ثانیه) و بلافاصله، 60، 90 و 120 دقیقه بعد از آموزش دگزامتازون به عنوان یک آگونیست گلوکوکورتیکوئید (0.1 میکرو گرم در 0.6 میکرولیتر به ازای هر طرف) به صورت دوطرفه داخل هسته فوق تزریق شد. 48 ساعت بعد تست بخاطر آوری انجام شد که در طی آن مدت زمانی که طول می کشید تا حیوان وارد محفظه تاریک دستگاه شود و مدت زمانی که در آن باقی می ماند در طی 10 دقیقه تست یاد داشت شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها