• بررسی فراوانی ناهنجاری های مادرزادی آشکار در نوزادان زنده متولد شده در بیمارستان ولی عصر زنجان طی سال های 80-1379

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 640
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: ناهنجاری های مادرزادی یکی از علل شایع ناتوانی کودکان است که در بسیاری موارد منجر به از کار افتادگی و یا افزایش مرگ و میر می شود. از این رو، مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی هر نوع نقص عضو مادرزادی آشکار در نوزادان زنده ای که در بیمارستان ولی عصر زنجان بین سال های 80-1379 متولد شده اند، انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی کلیه نوزادان زنده متول شده که حداقل یک بار توسط دستیار کودکان معاینه شده باشند، در بیمارستان ولیعصر زنجان در فاصله سال های 79 تا 80 صورت پذیرفت. اطلاعات از طریق پرسش نامه ای مبتنی بر هدف شامل ناهنجاری های بارز در سیستم های مختلف بدن و برخی از عوامل مادری مثل سن، محل سکونت، شغل، رتبه حاملگی و نوع زایمان جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: از مجموع 2345 نوزاد مورد بررسی، 130 نوزاد (5.5 درصد) حداقل یک ناهنجاری ماژور و یا مینور آشکار داشتند که این میزان برای نوزادان پسر (7.2 درصد) به طور معنی داری نسبت به نوزادان دختر (3.8 درصد) بیشتر بود (p<0.05). شایع ترین ناهنجاری ها در جمعیت مورد مطالعه به ترتیب مربوط به دستگاه ادراری-تناسلی (2.7 درصد)، دستگاه عضلانی-اسکلتی (2 درصد) و دستگاه عصبی (0.7 درصد) بودند. نوزادان کم وزن و نارس به طور معنی داری (p<0.001) دارای شیوع بالاتری از ناهنجاری می باشند. بین میزان ناهنجاری مادرزادی با سن مادر، رتبه حاملگی و حل سکونت ارتباطی وجود نداشت.

    نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به شیوع نسبتا بالای ناهنجاری به خصوص در دستگاه ادراری-تناسلی و اسکلتی-عضلانی، معاینات دقیق بدو تولد با تاکید بیشتر بر این سیستم ها توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم