• بررسی میزان شیوع اختلالات گفتاری در کودکان دبستانی شهر زنجان، 1379

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 792
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه و اهداف: اختلال گفتاری می تواند بر تمام جوانب شخصیتی و روانی فرد تاثیر گذارد و او را با مشکلات زیادی مواجه سازد زیرا رابطه تنگاتنگی بین تکلم، شکوفائی هوش، سلامتی روانی و موفقیت وجود دارد. چون اختلال گفتاری در همه جوامع بدون استثناء از جمله در زنجان وجود دارد ضرورت چنین مطالعه ای مخصوصا در دانش آموزان دبستانی احساس می شد. برآورد میزان شیوع انواع اختلالات گفتاری در دانش آموزان ابتدائی شهر زنجان است. علاوه بر آن موارد دیگری نیز در اهداف ویژه بدست آمد.

    روش کار: پس از استعلام تعداد کلیه دانش آموزان ابتدائی و مدارس، بوسیله روش نمونه برداری تصادفی از مدارس دانش آموزان؛ نمونه ها انتخاب و از آنان معاینه و مصاحبه و تست اختلال گفتاری توسط محقق بعمل آمد.

    نتایج: از میان 1170 نفر مورد مطالعه 10.2 درصد اختلال گفتاری از انواع مختلف داشتند که از این تعداد 29 نفر (2.4 درصد) لکنت زبان، 76 نفر (6.4 درصد) اختلال تلفظی، 6 نفر (0.5 درصد) تودماغی و یک نفر (0.08 درصد) تاخیر تکلم نسبت به سن داشتند.

    بحث و نتیجه گیری: مطالعه ما اختلال گفتاری را در زنجان 10.2 درصد نشان می دهد که این میزان در دنیا 5 الی 10 درصد است. یکی از عللی که در رابطه با بالا بودن شیوع اختلال گفتاری در زنجان می توان بیان کرد (مخصوصا شیوع لکنت زبان) دو زبان بودن جامعه است که در تحقیقات دیگر کشورهای دنیا هم دوزبانه بودن کودک یکی از علل اختلالات گفتاری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها