• مقایسه ی دو روش مولکولی lamp ,pcr در تشخیص سالمونلا

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 679
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: روش های مختلفی جهت تشخیص سالمونلا وجود دارد. اما روش هایی که بر پایه ی ژنوم و dna هستند، تکنیک های بهتری جهت تشخیص می باشند. pcr روشی سریع و حساس است و به علت کارایی بالا به طور گسترده ای در تشخیص سریع پاتوژن ها به کار گرفته می شود. اما دارای محدودیت هایی نیز می باشد (استفاده از دستگاه های مربوطه زمان و هزینه زیادی را می طلبد)، به همین دلیل جهت رفع این مشکلات روشی به کار گرفته شد که معایب روش های مبتنی بر pcr را به حداقل برساند.

    روش بررسی: در این بررسی از روش تکثیر هم دمای وابسته به حلقه (lamp) استفاده شد و با pcr مورد مقایسه قرار گرفت. برای مقایسه ی lamp ,pcr از 7 سویه ی مختلف سالمونلا استفاده شد. برای انجام pcr از دستگاه ترموسایکلر استفاده شد اما در روش lamp بدن نیاز به دستگاه گران قیمت ترموسایکلر و تنها با استفاده از یک بلوک دمایی ساده و ارزان، ساخت داخل کشور تشخیص انجام شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد که هر دو روش pcr ,lamp به طور اختصاصی قادر به شناسائی سالمونلا می باشند. روش lamp بر خلاف pcr که بر روی ژل الکتروفورز الگوی تک باند ایجاد می نماید یک الگوی نردبانی ایجاد می نماید و در کنترل منفی هیچ باندی مشاهده نمی شود. همچنین روش 100 lamp برابر حساس تر از pcr معمولی است. بر اساس نتایج این تحقیق در روش lamp در عرض کمتر از 90 دقیقه تشخیص انجام شد ولی در pcr معمولی تشخیص بیش از 3 ساعت به طول انجامید. مزیت دیگر این روش عدم وابستگی به چرخه های دمایی و دستگاه ترموسایکلر بود.

    نتیجه گیری: روش lamp در مقایسه با pcr تقریبا 3 برابر سریع تر، 100 برابر دقیق تر، 10 برابر ارزان تر است که می تواند کاربرد گسترده ای در آزمایشگاه های تشخیص پزشکی، پزشکی قانونی، کشاورزی، تحقیقاتی و آزمایشگاه های کوچک و سیار داشته باشد و جهت مطالعه همه گیرشناسی، تشخیص و شناسایی مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها