• عوامل موثر در فرآیند کسب صلاحیت بالینی در پرستاری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 747
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: پرستاران بزرگ ترین بخش ارایه دهندگان خدمات بهداشتی را تشکیل می دهند و دارای نقش اساسی در تداوم مراقبت و پاسخگوی خدماتی هستند که نیازمند صلاحیت آنان است. آن چه در کسب صلاحیت بالینی در پرستاری قابل اهمیت است، شناخت عوامل مختلف و تاثیرگذار در توسعه ی آن می باشد. با توجه به این که کسب صلاحیت بالینی وابسته به سیستم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر کشور می باشد و طبق آن توسعه می یابد، ضرورت دارد عوامل موثر در فرآیند کسب صلاحیت بالینی در پرستاری مورد بررسی قرار گیرد.

    روش بررسی: پژوهش حاضر به روش تئوری زمینه ای انجام شد. نمونه ی پژوهش 36 نفر از پرستاران بالینی، مربیان و مدیران و مسئولین پرستاری در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، دانشکده های پرستاری و مامایی، بیمارستان ها و اعضای نظام پرستاری شهر تهران بودند. روش جمع آوری داده ها، مصاحبه ی نیمه ساختاری بود. کلیه مصاحبه ها ضبط و سپس دست نویس شد و با استفاده از روش مقایسه ی مداوم مطابق با روش استراوس و کوربین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: در این پژوهش یکی از مضامین، عوامل فردی موثر بر صلاحیت بالینی در پرستاری بود که خود طبقات فرعی دیگری داشت. از منظر شرکت کنندگان در این تحقیق عوامل درونی یا فردی، شامل فرآیندها و عواملی نظیر دانش و مهارت، رعایت موازین اخلاقی، داشتن وجدان کاری، جوابگویی و مسئولیت پذیری بود. مضمون دیگر عوامل سازمانی یا خارجی بوده که خود شامل عوامل محیط بالینی و آموزشی، برنامه های بازآموزی، مجوز کار، کنترل و نظارت و داشتن سیستم آموزشی کارآمد بوده است.

    نتیجه گیری: فرآیند کسب صلاحیت بالینی بر اساس رابطه ی بین سه عامل مهم اخلاق، تجربه ی کاری مفید و عوامل محیطی حاصل می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها