• تبیین تجارب پرستاران از علل و عوامل موثر بر تعارضات شغلی: مطالعه ی کیفی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 648
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: وقوع تعارض در مشاغل خدمات درمانی از جمله پرستاری که مستلزم تعاملات گسترده با افراد مختلف است امری طبیعی و اجتناب ناپذیر تلقی می شود. با توجه به تاثیرات منفی تعارضات مخرب بر عملکرد شغلی پرستاران و تیم درمانی و روشن نبودن علل، انواع و ابعاد پدیده ی تعارضات شغلی پرستاران، انجام مطالعه ای در این زمینه ضروری به نظر می رسد. هدف از این مطالعه تبیین تجارب پرستاران از علل و عوامل ایجاد کننده ی پدیده ی تعارضات شغلی می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد گراندد تئوری انجام شده است. جهت گردآوری داده ها از روش مصاحبه عمیق و برای تحلیل داده ها از روش مقایسه ی مداوم اشتراوس و کوربین طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.

    یافته ها: روند کدگذاری باز منجر به ظهور طبقاتی در ارتباط با شرایط علی و انواع تعارضات شغلی در پرستاری گردید. قرار گرفتن در شرایط تحمیلی، مواجهه با مخالفت، اختلاف نظر و رفتارهای مخرب معرف ویژگی های وقایع تعارض برانگیز هستند و تعارضات وظیفه، فرآیند، روابطی و حاشیه ای طبقات اصلی تعارض را در محیط های بالینی تشکیل می دهند. نگرانی اصلی شرکت کنندگان تعارض منافع شناسایی شد که چگونگی شکل گیری و توسعه ی انواع تعارض در بافت پرستاری را تبیین می نماید.

    نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که تعارض یک پدیده ی پویا و برگرفته شده از تعارض منافع است. یافته ی قابل توجه این بود که تعارضات در محیط بالینی غالبا بر جنبه های غیروظیفه ای و حاشیه ای پرستاری متمرکز هستند. این تعارضات بخشی از روند شبیه سازی را در پرستاری تشکیل می دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها