• سرواپیدمیولوژی htlv1 در بیماران با تالاسمی ماژور شهرهای زابل و زاهدان در سال 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 759
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: ویروس انسانی لوسمی سلول t تیپ 1 (htlv1) عامل بیماری لوسمی سلول t بزرگسال (atl) و بیماری میلوپاتی وابسته به htlv1 و فلج اپاستیک تروپیکال (tsp) می باشد. این ویروس از طریق انتقال خون یا سر سوزن به ویژه در معتادان تزریقی و هم چنین از طریق شیر دادن و تماس جنسی از مرد به زن انتقال می یابد. این مطالعه برای یافتن وفور آنتی بادی بر علیه ویروس فوق در بیماران تالاسمی ماژور، به عنوان یک گروه پرخطر و مقایسه ی آن با افراد سالم در شهر زابل و زاهدان در سال 1380 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این مطالعه ی کوهورت تاریخی بر روی 190 بیمار شناخته شده با تالاسمی ماژور و 189 فرد سالم از شهرهای زابل و زاهدان انجام شد. از کلیه ی افراد 3 میلی لیتر خون در لوله ی فاقد ضد انعقاد گرفته و سرم آن ها جدا شد. سپس به روش الیزا آنتی بادی ضد htlv1 در آن ها جستجو و در موارد مثبت برای تعیین تیپ ویروس از روش وسترن بلات استفاده شد. نتایج با استفاده از آمار توصیفی بیان و برای مقایسه ی گروه ها از آزمون کای دو استفاده شد.

    یافته ها: آنتی بادی بر علیه htlv1 در 1.6 درصد بیماران تالاسمیک و 0.5 درصد افراد سالم یافت شد. هیچ یک از افراد مثبت، سابقه ی دریافت خون از استان خراسان را نداشته، و هیچ رابطه ای بین سن، جنس، فامیل بودن پدر و مادر، وجود فرد تالاسمیک در خانواده و سابقه ی مسافرت به استان خراسان با ابتلا به htlv1 دیده نشد.

    نتیجه گیری و توصیه ها: نتایج حاکی از آن است که احتمالاً راه اصلی انتقال htlv1 در کشور ما انتقال خون می باشد. بنابراین لازم است ابتدا تمام جمعیت اهدا کننده ی خون و سپس فقط اهدا کننده های جدید از نظر وجود htlv1 بررسی شوند تا با تشخیص موارد سرولوژیک مثبت از انتقال این ویروس به بقیه ی افراد جلوگیری شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها