• بررسی فراوانی شیگلا، تعیین سروتایپ و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آن در بیماران مبتلا به اسهال حاد در مرکز آموزشی شهید دکتر بهشتی زنجان از سال 1382 تا 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 893
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: گاستروانتریت یکی از بیماری های مهم در تمام نقاط دنیا می باشد. این بیماری در بین کودکان، سالمندان و افراد دارای نقص ایمنی و سوءتغذیه اهمیت بیشتری دارد. شگیلا به عنوان مهم ترین عامل اسهال خونی سالانه باعث مرگ بسیاری از مردم جهان می شود. افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی به واسطه ی پلاسمید در این باکتری از معضلات بهداشتی محسوب می شود. این تحقیق با هدف ارایه ی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی شیگلا در مرکز آموزشی پزشکی شهید دکتر بهشتی زنجان انجام پذیرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه در طی سال های 1382 تا 1386 بر روی بیماران مبتلا به اسهال آزمایش کشت و کامل مدفوع با روش های رایج انجام گرفت و پس از ایزوله کردن شیگلا، تعیین سروتایپ شد. سپس آنتی بیوگرام به روش انتشار دیسک به عمل آمد.

    یافته ها: از مجموع 682 مورد نمونه مدفوع اسهالی که تحت بررسی قرار گرفتند، 134 مورد (19.6 درصد) شیگلا ایزوله شد. در این بین (53 درصد) مذکر و (47 درصد) مونث بودند. بیشترین تعداد در مرداد ماه و کم ترین در اسفند ماه بود. از مجموع شیگلاهای جدا شده از کشت مدفوع بیماران شیگلا فلکسنری (62.7 درصد)، شیگلا بوئیدی (20.1 درصد) و شیگلا دیسانتری (17.2 درصد) بودند. در آنتی بیوگرام به عمل آمده بالاترین حساسیت به سیپروفلوکساسین (88.8 درصد) و بالاترین مقاومت به آمپی سیلین (100 درصد) مشاهده شد.

    نتیجه گیری: با توجه به مصرف بی رویه ی آنتی بیوتیک ها و در نتیجه افزایش مقاومت نسبت به داروها بعضی از آنتی بیوتیک ها را باید از فهرست دارویی برای درمان شیگلا حذف کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها