• بررسی فراوانی ایدز در داوطلبین اهدای خون در سازمان انتقال خون شیراز طی سال های 81-1377

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 650
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: علی رغم اهمیت تزریق به عنوان تنها راه نجات بیمار در برخی موارد حاد، بیماری های منتلفه از راه خون یکی از معضلات بهداشتی در علم انتقال خون می باشد. در این میان بیماری ایدز با احتمال انتقال 90 تا 100 درصد از راه انتقال خون اهمیت ویژه ای دارد. مطالعه ی حاضر به منظور بررسی فراوانی ویروس ایدز در داوطلبان اهدای خون در شهر شیراز از سال 1377 تا 1381 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این مطالعه ی توصیفی بر روی 615790 فرد داوطلب اهدای خون انجام شد. تمام نمونه ها به وسیله روش غربالگری الایزا از نظر ویروس ایدز بررسی شده و کلیه ی موارد مثبت، با وسترن بلات مورد بررسی مجدد قرار گرفتند. موارد مثبت وسترن بلات به عنوان مثبت واقعی در نظر گرفته شد. وضعیت مبتلایان به ایدز ار نظر سن، جنس، تاهل و دفعات اهدای خون و هم راهی با بیماری هپاتیت c, b مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss و با شاخص های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: فراوانی موارد مثبت ایدز در این مطالعه 5.5 در هر صد هزار نفر گزارش شد. میانگین سنی مبتلایان به ایدز 33.4±4.2 سال با محدوده ی سنی 56-20 سال بود. در این مطالعه درصد مبتلایان زن و 94.2 درصد مرد بودند. 79.4 درصد مبتلایان متاهل و بقیه مجرد بودند. 32.4 درصد مبتلایان جزء دهندگان بار اول و 67.6 درصد جزء دهندگان مکرر بودند. نسبت مبتلایان به ایدز در داوطلبین بار اول بیشتر از داوطلبین مکرر بود. تفاوتی از لحاظ آماری از نظر ابتلا به ایدز بین داوطلبین متاهل و مجرد وجود نداشت. در 10.4 درصد مبتلایان علاوه بر ایدز ابتلای هم زمان به هپاتیت c و در 5.2 درصد آن ها هپاتیت b نیز وجود داشت.

    نتیجه گیری و توصیه ها: شیوع موارد مثبت ایدز در کشور ما در داوطلبان اهدای خون نسبت به سایر کشورها پایین تر بوده و این سلامت خون های اهدایی در کشور ما را نسبت به سایر کشورها نشان می دهد. با توجه به پایین بودن سن مبتلایان به ایدز و جوان بودن جمعیت، اجرای برنامه های آموزشی وسیع به منظور پیش گیری برای جوانان توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها