• بررسی مقایسه ای مشکلات گوارشی مکمل آهن و پلاسبو در زنان باردار با هموگلوبین بیش از 13.2 گرم بر دسی لیتر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 518
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: مطالعات بسیاری نشان داده اند که مصرف مکمل آهن در افراد غیرباردار، عوارض گوارشی به همراه دارد، همچنین بارداری نیز تغییراتی در دستگاه گوارش ایجاد می کند و موجب مشکلات گوارشی می شود. این مطالعه به منظور بررسی عوارض گوارشی مکمل آهن در زنان باردار با غلظت هموگلوبین بالا (بیش از 13.2 گرم در دسی لیتر) صورت گرفت.

    روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه تجربی از نوع کارآزمایی بالینی دوسوکور بود که جمعاً روی 139 نفر از زنان باردار با هموگلوبین بیش از 13.2 گرم در دسی لیتر انجام شد . 88 نفر در گروه مورد و 51 نفر در گروه شاهد قرار گرفتند. گروه مورد، بعد از هفته 20 بارداری، روزانه یک عدد قرص فروس سولفات حاوی 50 میلی گرم عنصر آهن و گروه شاهد، روزانه یک عدد پلاسبو دریافت کردند، سپس عوارض جانبی داروها، در هفته 24 و 36 بارداری مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    یافته ها: حاصل کار، اختلاف معنی داری را از نظر تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، بی اشتهایی، سوزش سر دل و دردهای شکمی بین دو گروه مورد و شاهد در هفته 24 و 36 بارداری نشان نداد.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه می توان این گونه نتیجه گیری کرد که عوارض گوارشی ایجاد شده در بارداری، بیش تر ناشی از خود بارداری است تا مربوط به مصرف قرص فروس سولفات.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم