اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • درمان آسیب عروقی در شکستگی و شکستگی دررفتگی های اندام تحتانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 798
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه: شکستگی سوپراکوندیلار استخوان فمور، دررفتگی مفصل زانو و شکستگی های پلاتوی تی بیا به خصوص اگر با جابه جایی خلفی همراه باشند ممکن است موجب آسیب عروقی شوند. چون کللترال های اندام تحتانی کافی نیستند، ضربه های اندام تحتانی همراه با آسیب عروقی باید سریعاً تشخیص و جراحی ترمیمی به موقع انجام گیرد، در غیر این صورت حیات عضو غیرقابل برگشت خواهد بود. هدف از این مطالعه بررسی نحوه درمان و پیش آگهی شکستگی دررفتگی های اندام تحتانی همراه با آسیب عروقی بود.

    مواد و روش: مطالعه به صورت گذشته نگر از نوع مقطعی انجام شد. 16 نفر که همگی مرد بودند، ثبت شدند. موارد شکستگی دررفتگی های اندام تحتانی همراه با آسیب عروقی در مدت دو سال در دو مرکز آموزشی درمانی ارومیه مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: میانگین سنی بیماران 10.33±25 سال (50-15) بود و بیش از نیمی از مصدومین 20 سال یا کمتر سن داشتند. یازده نفر سوار موتور و با اتومبیل برخورد کرده یا واژگون شده بودند. در 11 نفر زمان بین سانحه و جراحی 6 ساعت و بیشتر بود. شکستگی ها در 7 مورد فمور، 3 مورد پروگزیمال تی بیا، 1 مورد سر فیبولا بودند. یک مورد نیز دررفتگی زانو بود. آسیب های عروقی در 7 نفر پوپلیتیال، 5 مورد فمورال و 4 مورد تی بیال بودند. برای فیکساسیون شکستگی ها در 8 مورد از فیکساتور خارجی استفاده شده، 3 مورد با پلاک زاویه دار و بقیه کنسرواتیو درمان شده بودند. عروق فمورال و پوپلیته با گرافت صافن و تی بیالیس پوستریور با بخیه انتها به انتها ترمیم شده بودند.

    نتیجه گیری: اکثر بیماران ترومای اندام تحتانی با آسیب عروقی از شهرهای مختلف استان اعزام شده بودند و به علت طولانی شدن زمان ایسکمی، علی رغم درمان مناسب در 5 مورد (30%) منجر به قطع عضو شدند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها