اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • ترمیم پارگی تاندون های خم کننده انگشتان دست در ناحیه 5

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 552
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه: پارگی تاندون های خم کننده دست در ناحیه (zone 5) 5 یکی از آسیب های شایع نسج نرم در اندام بالایی است که در اثر اشیاء نوک تیز و برنده ایجاد می شود و در بسیاری از موارد منجر به محدودیت حرکتی و یا اختلال در عملکرد طبیعی دست می گردد. هدف از این مطالعه بررسی نتایج ترمیم پارگی رباط های خم کننده انگشتان دست در ناحیه 5 می باشد.

    مواد و روش ها: مطالعه به روش آینده نگر بر روی 30 بیمار که با قطع تاندون های خم کننده انگشتان در ناحیه 5 (در سطح جلویی ساعد در بالای مچ دست) در طی 14 ماه (سال های 1384 و 1385 ) به دو مرکز دانشگاهی اهواز مراجعه کردند، انجام شد. بیماران تحت ترمیم جراحی و پیگیری قرار گرفتند. ترمیم پارگی ها با روش تغییر یافته «کسلر» (kessler) و حداقل پیگیری 6 ماهه انجام شد. عملکرد انگشتان تغییر یافته دست و تاندون های خم کننده با سیستم «باک  گرامکو» (buck-gramcko) نمره دهی شد.

    یافته ها: در مجموع 120 انگشت دچار ضایعه شدند. 18 مورد در شست و 102 در سایر انگشتان بودند. میانگین سن بیماران 23 سال بود. به طور میانگین در هر بیمار 4 تاندون از 12 تاندون موجود پاره شد. بر اساس سیستم نمره دهی «باک  گرامکو» از 120 تاندون عمل شده، 85 انگشت نتیجه عالی (70.62%)، 6 انگشت خوب (5.28%) و 29 انگشت نتیجه بد (24.1%) داشتند. 17 بیمار قادر به انجام کار قبلی خود بودند.

    نتیجه گیری: در 76% موارد نتایج ترمیم پارگی تاندون های خم کننده انگشتان رضایت بخش بود که نسبت به یافته های مشابه در متون پزشکی کمتر می باشد و حدود نیمی از بیماران به کار قبلی خود بازگشتند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها