• تأثیر خوراکی سرب بر غلظت هورمون های تیروئیدی و آنزیم های کبدی در موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 675
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: سرب از جمله فلزات سنگین می باشد که بعنوان آلوده کننده محیطی شناخته شده است. سرب فلز طبیعی است که در آب و خاک وجود دارد و از راه دستگاه گوارش یا تنفس وارد بدن می شود. تحقیقات انجام شده نشان می دهد این فلز ممکن است بر فعالیت طبیعی غدد درونریز و فعالیت های متابولیکی بدن اثر داشته باشد. هدف این مطالعه بررسی اثر مقادیر سرب بر عملکرد غده تیروئید و آنزی مهای کبدی در موش های صحرایی نر بالغ می باشد.

    روش کار: در این مطالعه تجربی، 40 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار در قالب گروه های تجربی، شاهد و کنترل مورد بررسی قرار گرفت. گروه های تجربی به سه زیر گروه تقسیم شدند و سرب را به صورت استات سرب و با مقادیر 25 ,50 ,100 mg/kg به صورت دهانی و به مدت 15 روز دریافت کردند. گروه شاهد آب مقطر دریافت نمود و گروه کنترل هیچ ماده ای دریافت نکرد. در پایان روز پانزدهم، از ناحیه بطنی قلب خونگیری به عمل آمد و نمونه های خونی تهیه شد و غلظت هورمون های tsh ,t4 ,t3 و آنزیم alp ,alt ,ast تجربی و کنترل با استفاده از آزمون anova با استفاده از روش الیزا و کیت های تجارتی اندازه گیری شد. نتایج بدست آمده بین گروه های، مورد ارزیابی قرار گرفت.

    نتایج: بررسی های آماری نشان داد غلظت هورمون t3 و آنزیم هایalt, ast  بدنبال دریافت مقادیر مختلف استات سرب نسبت به گروه کنترل اختلاف معنی داری نشان نمی دهد؛ در حالی که غلظت هورمون t4 افزایش معنی دار و غلظت هورمون tsh و آنزیم alp کاهش معنی داری نسبت به گروه کنترل نشان دادند.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق، می توان نتیجه گرفت سرب بر فعالیت غده تیروئید اثر منفی دارد و احتمالاً از طریق مهار دیدیناسیون t4 باعث آسیب غده تیروئید می شود. سرب از طریق مهار جذب دوپامین آزادسازی هورمون tsh را نیز کاهش می دهد. همچنین سرب با اثر بر روی نفوذپذیری غشاء سلول های کبدی غلظت سرمی آنزیم ها را تغییر می دهد و بنظر می رسد سرب اثر سمی بر فعالیت غده تیروئید و کبد دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها