• مقایسه تأثیر زنجبیل و ویتامین b6 در درمان تهوع و استفراغ بارداری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 582
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: تهوع و استفراغ از شایعترین عوارض دوران بارداری است که اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد. مصرف داروهای شیمیایی بخصوص در هفته های اول بارداری سبب بروز نگرانی در مادر و خانواده او به دلیل خطر تراتوژنیسیته می شود. استفاده از گیاهان دارویی نگرانی های مصرف داروهای شیمیایی را در بر ندارد. این مطالعه یک کارآزمایی بالینی دوسو کور است که با هدف بررسی تأثیر کپسول زنجبیل در درمان تهوع و استفراغ بارداری و مقایسه آن با ویتامین b6 انجام شده است.

    روش کار: در این مطالعه در مدت 11 ماه، 80 نفر از زنان باردار تک قلو با سن حاملگی کمتر از 20 هفته که دچار تهوع و استفراغ بارداری بوده و تا کنون تحت درمان قرار نگرفته بودند انتخاب شدند و پس از تقسیم در دو گروه بطور تصادفی تحت درمان با زنجبیل و ویتامین 4) b6 بار در روز به مدت 4 روز) قرار گرفتند. شدت تهوع و دفعات تهوع و استفراغ بر اساس نمودار دیداری 24 ساعت قبل از درمان و در طی روزهای درمان سنجیده شد. هفت روز پس از درمان، نحوه پاسخ به درمان با استفاده از مقیاس 5 قسمتی لیکرت سنجیده شد. نتایج حاصل از پژوهش با استفاده از نرم افزار spss و آزمون t و ویل کاکسون مورد بررسی قرار گرفت. و  (p<0.05) معنیدار تلقی شد.

    نتایج: نتایج حاصل بیانگر تأثیر زنجبیل در کاهش شدت تهوع (p<0.001) و دفعات تهوع (p<0.006) استفراغ بارداری (p<0.0001) بود. تفاوت معنیداری بین دو گروه در کاهش شدت تهوع، دفعات تهوع و دفعات استفراغ مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: نتایج مطالعه بیانگر آن است که زنجبیل در درمان تهوع واستفراغ بارداری موثر است ولی مصرف آن نیاز به مطالعات گسترده تری جهت تعیین دوز مناسب دارو و بررسی عوارض مادری و جنینی در نتیجه مصرف آن دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها