• بررسی شیوع آلودگی ویروس سیتومگال انسانی در اهدا کنندگان سالم خون به پایگاه انتقال خون فارس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 573
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: عفونت ویروس سیتومگال انسانی در افراد عادی معمولاً بدون علامت و عارضه خاص است. این ویروس در سلول های خونی (عمدتًا لکوسیت ها) به صورت نهفته باقی می ماند. نقصان در عملکرد سیستم ایمنی سبب فعال شدن ویروس و خروج آن از حالت نهفته می گردد. ویروس سیتومگال، عامل مهم مرگ و میر در برخی گیرندگان خون می باشد. به منظور درک میزان خطر بروز این عفونت در گیرندگان خون، شیوع آلودگی با ویروس سیتومگال انسانی در اهداکنندگان خون به پایگاه انتقال خون فارس مورد بررسی قرار گرفت.

    روش کار: در این مطالعه مقطعی- توصیفی، تعداد 360 نمونه خون طی یک دوره هشت ماهه از اهداکنندگان خون در مرکز انتقال خون شیراز- فارس جمع آوری و پس از جداسازی سرم، آنتی بادی های اختصاصی igm ,igg علیه ویروس سیتومگال در این نمونه ها به روش الایزا بررسی گردید.

    نتایج: از تعداد 360 نمونه سرم افراد اهداکننده خون، 356 نمونه igg(98.9%) سروپوزیتیو و تنها 16 نمونه  iggمثبت،  igmسروپوزیتیو نیز تشخیص داده شد. هیچگونه ارتباط معنیدار بین چهار عامل سن، جنس، تعداد فرزندان و سطح تحصیلات افراد اهداکننده با میزان شیوع آنتی بادی سرمی علیه ویروس سیتومگال بدست نیامد.

    نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالای آلودگی با ویروس سیتومگال انسانی در اهداکنندگان خون، این مطالعه بر لزوم پیشگیری، تشخیص و درمان عفونت ویروس سیتومگال در گیرندگان خون دچار نقص ایمنی بیش از پیش تأکید می نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم