• بررسی اثر عصاره متانولی آنیسون (.pimpinella anisum l) بر تشنج ناشی از پیکروتوکسین در موش سوری و مکانیسم احتمالی آن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 586
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: آنیسون با نام علمی pimpinella anisum l. گیاه دارویی شناخته شده ای است که در طب سنتی از آن به عنوان ضدنفخ، مسکن و ضد تشنج نام برده شده است. در مطالعه حاضر اثر عصاره متانولی میوه این گیاه بر تشنجات صرعی ناشی از پیکروتوکسین در موش سوری مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش بررسی: ابتدا حیوانات از طریق تزریق داخل صفاقی دوزهای مختلفی از عصاره پر کوله میوه گیاه آنیسون پیش درمانی و بعد از 20 دقیقه به آنها پیکروتوکسین (12 mg/kg) به صورت داخل صفاقی تزریق شد. سپس میزان اثر بخشی عصاره در تغییر زمان شروع حملات تشنجی، دوام تشنجات و زمان مرگ ناشی از پیکروتوکسین در گروه های آزمایش و کنترل اندازه گیری و مقایسه گردید.

    یافته ها: نتایج بررسی نشان داد که در گروه های مورد آزمون که با دوزهای مختلف عصاره گیاه پیش درمانی شده و سپس دوز 12 mg/kg پیکروتوکسین دریافت کرده بودند، میانگین زمان شروع تشنج نسبت به گروه کنترل افزایش یافت. موثرترین دوز آنیسون در این مرحله 200 mg/kg بود (p<0.05). همچنین این دوز زمان مرگ را نیز به طرز چشمگیری افزایش داد (p<0.01). دوز 200 mg/kg از عصاره، در به تاخیر انداختن زمان مرگ، بهتر از فنوباربیتال 40 mg/kg بوده است.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاضر به نظر می رسد که عصاره گیاه آیسون اثرات مفیدی بر روی تشنج ناشی از پیکروتوکسین دارد و نیازمند تحقیقات بیشتری می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها