• مقایسه تأثیر ضد عفونی دست با استریلیوم و بتادین بر شمارش کلنی باکتری های دست پرسنل بخش های مراقبت ویژه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 924
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: عفونت های بیمارستانی با عوارض شناخته شده و ابتلا و مرگ و میر زیاد از شیوع بالایی برخوردارند. چند محلول الکلی ضد عفونی کننده مؤثر و سریع مثل استریلیوم وجود دارند که نیازی به شستشو ندارند. هدف این مطالعه، مقایسه اثربخشی بتادین با استریلیوم برای ضدعفونی کردن دست ها در یک کارآزمایی بالینی قبل و بعد و طبق پروتوکل pren12054 pren 1500  بود.

    روش بررسی: ما بتادین و استریلیوم را برای ضد عفونی کردن دست ها در یک مطالعه قبل و بعد از مصرف ماده ضدعفونی کننده مقایسه کردیم. مطالعه روی 72 نفر پرسنل سالم icu انجام شد. فلور میکروبی دست ها قبل و بعد از شستشو با بتادین و استریلیوم (به مدت 30 ثانیه) تعیین شد. نمونه گیری بصورت تصادفی طبقه بندی شده بود و نمونه ها در محیط emb, ba کشت داده شدند و فراوانی میکروارگانسم ها و اثربخشی هر دو ماده تعین گردید. سپس با استفاده از تست های آماری مجذور کای و تست دقیق فیشر و آزمون مک نمار نتایج را برای بتادین و استریلیوم مقایسه کردیم.

    یافته ها: شایعترین پاتوژن ها به ترتیب شیوع: استاف اپیدرمیدیس، آئروباکتر آئروژنوزا، استاف ساپروفیتیکوس بود و باکتری های پسودومونا و کلبسیلا و آسینتوباکتر و ecoli هر کدام یک مورد بودند. درصد کاهش ارگانیسم ها پس از استفاده از مواد ضد عفونی کننده در مورد بتادین 94% و برای استریلیوم 87% بود (p=0.8). برای بتادین اختلاف آماری از نظر جنس، بخش، نوع شیفت و شغل قبل و بعد از شستشو وجود نداشت، اما در مورد استریلیوم، فقط بعد از شستشو بین شغل های مختلف بیمارستانی اختلاف معنیدار بود (p<0.05). پس از شستشو، میزان کشت منفی درمورد بتادین بیشتر از استریلیوم بود ولی تفاوت معنی دار نبود (p=0.8).

    نتیجه گیری: از آنجایی که پوست منبع رایج انتقال عفونت ها می باشد و با توجه به نتایج نزدیک به بتادین و اثربخشی استریلیوم، استفاده از آن را برای ضد عفونی کردن دست ها در پرسنل icu توصیه می کنیم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها