• بررسی تاثیر مصرف ماست در کاهش وزن و bmi بیماران مبتلا به چاقی و اضافه وزن

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 530
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: رژیم غذایی و تغذیه درمان و کنترل وزن، یکی از مناسب ترین روش های درمانی محسوب می گردد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مصرف ماست در کاهش وزن و bmi بیماران مبتلا به چاقی و اضافه وزن انجام گرفت.

    روش بررسی: تعداد 32 نفر افراد چاق و دارای اضافه وزن در یک مطالعه مداخله ای به روش بلوک راندمایز به دو گروه آزمایش 17 نفر (مصرف کننده دو سروینگ ماست) و گروه شاهد 15 نفر (عدم مصرف ماست) تقسیم شدند و در یک دوره زمانی 12 هفته ای در سه ماهه آخر سال 1383 در شهر سنندج مورد مطالعه قرار گرفتند. روش گردآوری داده ها مشاهده و ابزار مورد استفاده ترازو، دستگاه قدسنج بود. در ابتدای مطالعه دو گروه از نظر قد و وزن سنجش شدند و بعد از مداخله مجددا از نظر وزن بررسی گردیدند و تغییرات وزن و bmi دو گروه از طریق نرم افزار آماری spss و با استفاده از آزمون های t تست و من ویتنی u مقایسه گردید و p<0.05 معنی دار تلقی گردید.

    یافته ها: در ابتدای مطالعه دو گروه از نظر قد و وزن و bmi تفاوت معنی دار نداشتند. بعد از مداخله تغییرات وزن (کاهش) گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد بیشتر و از نظر آماری با p<0.05 معنی دار بود. از نظر مقایسه تغییرات (کاهش) bmi در دو گروه هر چند از نظر آماری معنی دار نبود، ولی کاهش گروه آزمایش بیشتر از گروه شاهد بود.

    نتیجه گیری: بیمارانی که از رژیم های لاغری استفاده می کنند، مصرف حداقل دو سروینگ ماست در روز می تواند در کاهش وزن آنها موثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها