• بررسی هیپرکلسیوری و علائم همراه آن در دانش آموزان دبستانی شهر سنندج

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 658
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: هیپرکلسیوری ایدیوپاتیک یک اختلال ارثی متابولیک است. این اختلال متابولیک با عوارض و پیامدهای زیادی همراه است. از جمله تأثیر هیپرکلسیوری بر کاهش تراکم استخوان می باشد. این مطالعه با هدف تعیین شیوع هیپرکلسیوری ایدیوپاتیک در کودکان دبستانی سنندج انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که 506 نفر از دانش آموزان ابتدائی شهر سنندج در سال 1384 که با روش نمونه گیری تصادفی خوش های انتخاب شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. کسانی که نسبت ca/cr در نمونه ادرار صبحگاهی بیش از 0.2 داشتند به عنوان تست مثبت برای غربالگری در نظر گرفته شدند. 32 نفر در مرحله دوم مورد آزمایش گرفتند. کسانی که در ادرار 24 ساعته دفع ادراری کلسیم بیش از 4 mg/kg داشتند به عنوان هیپرکلسیوریک در نظر گرفته شدند که شامل 3 پسر و 12 دختر بودند. داده های گرد آوری شده وارد نرم افزار آماری spss win شده و با استفاده از آمار توصیفی به صورت جداول توزیع فراوانی ارائه شد. همچنین جهت تحلیل داده ها از تست های آماری x2, t test استفاده شد.

    یافته ها: کودکان شامل 248 دختر و 258 پسر بودند. آنهائی که نسبت کلسیم به کراتینین ادرار بالاتر از 0.2 داشتند شامل 32 نفر که شامل 11 پسر و 21 دختر بودند که از میان اینها 15 نفر شامل 3 پسر و 12 دختر دفع کلسیم ادراری بیش از 4 mg/kg/day داشتند که شامل 3 درصد کل دانش آموزان (1.2 درصد پسران و 4.8 درصد) دختران بودند.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که شیوع هیپرکلسیوری در دختران بیشتر از پسران بود. با توجه به تأثیر هیپرکلسییوری بر تراکم استخوان و رشد استخوانی که بخصوص در دختران اهمیت بیشتری دارد لازم است این موضوع در یک مطالعه جامع تر مورد بررسی قرارگیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها