• بررسی وضعیت سندرم متابولیک در رانندگان برون شهری کاشان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 583
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: به نظر می رسد که رانندگان برون شهری با توجه به شرایط کاری خود بیشتر در معرض سندرم متابولیک و عوارض ناشی از آن هستند که علاوه بر آسیب به خود راننده، به علت نقش و مسئولیت این افراد، سلامتی دیگران نیز می تواند به خطر افتد؛ که این مطالعه با نیل به این هدف انجام شد.

    مواد و روش ها: در یک مطالعه مقطعی 429 نفر راننده برون شهری کاشان از لحاظ سندرم متابولیک بر اساس وجود سه یا بیشتر از معیارهای ذیل شامل: تری گلیسرید 150≤ میلی گرم در دسی لیتر، فشارخون 130.85≤ میلی متر جیوه، قندخون ناشتا 110≤ میلی گرم در دسی لیتر، دور کمر 102≤ سانتی متر و hdl≤40 کلسترول میلی گرم در دسی لیتر (معیارهای (atpiii مورد بررسی قرار گرفتند. تست های آماری تی تست، مجذور کای و آزمون همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل استفاده گردید.

    یافته ها: شیوع سندرم متابولیک در رانندگان 35.9 درصد بود. که بیشترین محدوده سنی 39-30 سال (31.9 درصد) بود. 42.9 درصد رانندگان به فشارخون و 7 درصد آن ها به دیابت مبتلا بودند. 41 درصد دارای شاخص توده بدنی در محدوده 30-25 (اضافه وزن) بوده و 23.1 درصد چاق محسوب می شدند. در بین اجزاء سندرم متابولیک، تری گلیسرید بالا (53.4 درصد) و hdl کلسترول پائین (48.7 درصد) بیشتر از بقیه دیده شدند. بین دیابت و فشارخون و همچنین فشارخون و مصرف سیگار ارتباط معنی دار وجود داشت (p<0.006).

    نتیجه گیری: بر اساس این مطالعه شیوع سندرم متابولیک و سایر عوامل مستعد کننده بیماری های کرونری قلب در بین رانندگان مورد مطالعه بسیار بالاست و فراتر از آمارهای موجود است. در نهایت توصیه می شود با آموزش این افراد و وضع قوانین مربوط و بررسی عوارض سندرم متابولیک در این افراد و درمان آن ها در حفظ و ارتقاء سلامتی این افراد و جامعه کوشش گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها