• بررسی فراوانی نانوساختار لایه سطحی و β-لاکتاماز در سویه های باسیلوس سرئوس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 531
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: نانوساختار لایه سطحی (s-layer) خارجی ترین لایه پروتئینی در اغلب آرشی ها و باکتری ها است. لایه سطحی با مهار فاگوسیتوز، ممانعت از ورود برخی بیومولکول ها از جمله آنتی بیوتیک ها و اتصال به پروتئین های ماتریکس یکی از عوامل ویرولانس در باکتری ها محسوب می گردد. β-لاکتاماز آنزیم غیرفعال کننده آنتی بیوتیک های خانواده β-لاکتام است. با توجه به اهمیت آنتی بیوتیک های این خانواده در درمان عفونت های باسیلوسی، انتشار سویه های باسیلوس سرئوس مولد نانوساختار لایه سطحی و β-لاکتاماز منجر به گسترش عفونت های بیمارستانی مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها می گردد.

    روش بررسی: در این پژوهش بنیادی، 274 نمونه در سال های 1384 تا 1386 در بیمارستان فوق تخصصی الزهرا و دانشگاه اصفهان به طور تصادفی انتخاب و بررسی شدند. شناسایی باکتری ها بر اساس روش های میکروبیولوژیک نظیر رنگ آمیزی، تست های بیوشیمیایی، محیط های افتراقی و محیط اختصاصی باسیلوس سرئوس انجام گرفت. برای آماده سازی نمونه ها، از کشت 16 ساعته باکتری روی محیط tsa استفاده شد. پس از جداسازی پروتئین های سطحی، نمونه ها الکتروفورز شدند. ایجاد باند در ناحیه 97 kda بیانگر وجود لایه سطحی در باسیلوس سرئوس می باشد. بررسی توان تولید β-لاکتاماز با روش اسیدومتریک انجام گرفت.

    یافته ها: از 274 نمونه، شیوع باسیلوس سرئوس 9.49 درصد، فراوانی نانوساختار لایه سطحی در باکتری های مورد بررسی 46.20 درصد و فراوانی β-لاکتاماز در باسیلوس سرئوس های واجد نانوساختار لایه سطحی 100 درصد بود.

    نتیجه گیری: یافته ها موید انتشار قابل ملاحظه سویه های باسیلوس سروئوس مولد نانوساختار لایه سحطی و β-لاکتاماز در بیمارستان می باشد. پیشنهاد می شود با کنترل تراکم باکتری ها به خصوص در مکان هایی که تردد افراد زیاد است و باکتری ها به سرعت در آنجا انتشار می یابند-از جمله مراکز بهداشتی درمانی-روند تولید سویه های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها کنترل گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها