• بررسی رابطه مشارکت کارکنان با نگرش به کامپیوتر، هنجارهاى ذهنى و اضطراب کامپیوتر در مراکز بهداشتی و درمانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 437
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: استفاده از کامپیوتر در سال های اخیر افزایش روزافزونی در محیط کار و محل زندگی داشته است. بکارگیری سیستم های کامپیوتری در سازمان ها بستگی به عوامل بسیاری دارد و مشارکت کاربران در استفاده از کامپیوتر یکی از عوامل مهم است.

    روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که با هدف بررسی رابطه مشارکت کارکنان با نگرش به کامپیوتر، توجه به مقررات سازمان بعنوان هنجارهای ذهنی در بکارگیرى کامپیوتر و اضطراب به کامپیوتر انجام شده است. نمونه های این پژوهش319  نفر از پرستاران و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی ایالت نیوسالت ولز استرالیا بودند. جمع آوری اطلاعات توسط پرسشنامه با عبارت و در سه قسمت مشارکت؛ نگرش به کامپیوتر و هنجارهای ذهنی انجام گردید.

    یافته ها: یافته ها نشان داد که 86.8% کارکنان زن و 11.6% مرد بودند. بیشتر زنان (42.1%) 44-35 ساله و بیشتر مردان (42.9%) 54-45 ساله بودند. 34.7% نمونه ها پرستار و 65.3% از کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی بودند. مشارکت کارکنان در سیستم هاى کامپیوترى سبب ایجاد نگرش مثبت کارکنان به کامپیوتر می شود (p<0.0001). نتایج همچنین نشان داد که بین مشارکت و ابعاد نگرش به کامپیوتر (مراقبت از بیمار، اضطراب به کامپیوتر و محرمانه ماندن اطلاعات بیمار) رابطه معنی داری وجود دارد. به علاوه، کارکنان با مشارکت بالا از بیماران بیشتر مراقبت کرده و بیشتر به محرمانه ماندن اطلاعات بیماران توجه می کنند و کارکنان با مشارکت بالا سطح کمترى از اضطراب کامپیوتری را در مقایسه با سایر کارکنان با سطح مشارکت پایین نشان دادند. یافته ها همچنین نشان داد بین مشارکت کارکنان و هنجارهای ذهنی رابطه معنی داری وجود دارد (p<0.0001) و کارکنان با مشارکت بالا بیشتر به مقرارت سازمان در رابطه با بکارگیری و استفاده از کامپیوتر علاقه نشان می دهند.

    نتیجه گیری: جهت موفقیت در بکارگیری سیستم های کامپیوتری و در نهایت رسیدن به اهداف سازمان، توجه به عوامل موثر در بکارگیری مانند مشارکت کاربران در سیستم های کامپیوتری اهمیت بسیار دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها